INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Tips Kekeluargaan | Mendidik Anak-Anak

Posted by Helmi Suhaimi On Sunday, January 17, 2010
Anak-anak perlu diberikan didikan secara tepat mengikut landasan sebenar

Anak-anak adalah anugerah yang sangat berharga kepada pasangan ibu bapa. Mereka menjadi penyeri rumah tangga yang telah dibina bersama. Dikatakan mereka adalah anugerah rezeki hidup dan menjadi penyambung warisan dan generasi seterusnya. Anak-anak mejadi pelengkap kehidupan bekerluarga dalam membina keluarga bahagia dan diserikan dengan suasana Rumahku Syurgaku.

Dari awal kelahiran lagi, anak-anak perlu diberikan didikan yang sebaik-baiknya dari segala aspek kehidupan, baik dunia dan akhirat. Lebih tepat ketika mereka mempelajari enam deria. "Eh, kenapa enam deria?" Pasti ada yang tertanya soalan sebegini. Selain daripada merasa, melihat, menghidu, menyentuh dan mendengar, perkara ke enam adalah berfikir. Segala-gala deria datang dari pemikiran anak-anak.

Fikiran memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan manusia itu sendiri. Bukankah Allah menjadikan manusia dengan mempunyai kelebihan berbanding makhluk lain? Apakah itu? Ia adalah akal. Ajarkan anak-anak menggunakan akal ke arah jalan yang terbaik, cemerlang dunia dan akhirat. Bentuk pemikiran anak-anak dengan sahsiah Islamiah yang sebenar.

Sering menjadi persoalan kepada mereka yang telah mempunyai anak-anak mengenai bagaimana memberikan didikan yang sempurna kepada anak-anak. Saya percaya setiap ibu bapa pasti tahu bahawa mereka diberikan tanggungjawab untuk membimbing dan mendidik anak-anak untuk menjadi insan yang cemerlang. Elemen kerohanian (spiritual), fizikal (physical), intelektual (Intellectual), emosional (emotional) dan juga sosial (social) perlu diberi perhatian.

Di sini saya senaraikan beberapa tips untuk merealisasikan impian setiap ibu bapa yang mahukan anak-anak menjadi pelengkap dunia akhirat;
  1. Mengajar ilmu pengetahuan pendidikan
  2. Pembentukan fizikal yang sihat dan kuat
  3. Berikan makanan yang sihat dan membina
  4. Kenali bakat anak-anak
  5. Bangunkan kreativiti anak-anak
  6. Gunakan kata-kata positif membina
  7. Menjadi contoh kepada anak-anak

Mengajar Ilmu Pengetahuan Pendidikan

Ilmu pengetahuan adalah terlalu amat penting dalam kehidupan. Ia akan mendorong kita melakukan sesuatu ke arah perkara yang lebih baik. Didikan ilmu kepada anak-anak tersangat penting bagi membentuk sahsiah hidup cemerlang. Ajarkan mereka ilmu yang berkaitan kehidupan menjadi insan berguna dunia akhirat. Selain menjadi penyuluh di alam baqa' nanti, ilmu juga mendorong mereka mendoakan kita untuk dijadikan bekalan ke alam yang lain. InsyaAllah dengan ilmu, mereka akan menjadi anak yang soleh serta solehah.

Imu yang bagaimana yang perlu diajar? Ajarilah ilmu berkaitan keduniaan dan juga akhirat. Keseimbangan ilmu penting untuk mereka cemerlang dari segenap aspek kehidupan. Bukankah segala ilmu di dunia ini adalah ilmu Allah? Ajarkan mereka sejak kecil agar ilmu itu menjadi sebahagian daripada diri mereka sendiri. Contoh ajaran yang terbaik adalah mengajar mereka ilmu tentang Islam, menanam minat membaca, cintakan ilmu pengetahuan dan lain-lain lagi.


Pembentukan Minda Serta Fizikal Yang Sihat & Kuat

Di sebalik ilmu kerohaian, ajarkan juga mereka bagaimana mempunyai badan yang sihat dan kuat. Pepatah ada mengatakan, 'akal yang baik lahir daripada tubuh badan yang sihat'. Islam menggalakkan setiap insan untuk mempunyai jasmani yang kuat. Didik mereka yang mana kita memerlukan badan yang sihat untuk cemerlang dalam hidup.

Setiap masa kelapangan bawa mereka berjalan-jalan di taman-taman bagi menghirup udara segar dan suasana yang indah menawan. Ajar mereka menikmati keindahan alam ciptaan Allah.

Berikan Makanan Yang Sihat & Membina

Ibu bapa perlu bijak memilih makanan yang sihat untuk pembangunan anak-anak. Makanan yang sihat dan berkhasiat penting untuk pertumbuhan mereka baik rohani dan jasmani. Sediakan makanan yang membantu perkembangan minda mereka dan juga fizikal. Pastikan semuanya halal dan bersih.

Didik anak-anak mengenai perihal makanan. Jangan berikan makanan yang boleh merosakkan minda fizikal mereka. Makanan segera perlu dielakkan. Ini kerana ia sememangnya menjejaskan serta merosakkan minda dan fizikal.


Ibu bapa boleh juga memberi anak-anak makanan yang boleh membantu meningkatkan kecerdasan anak-anak dalam mengingat, menghafal dan berfikir. Ianya seperti Examo dan lain-lain yang terdapat di pasaran. Anak-anak akan lebih cerdas dan mampu meningkatkan daya fikir.

Kenali Bakat Anak-Anak


Setiap manusia dilahirkan mempunyai bakat yang tersendiri. Itulah yang dinamakan bakat semulajadi. Adakah anda tahu apa bakat anak-anak anda? Jika anda sudah tahu ini membuktikan bahawa anda ibu bapa yang prihatin. Jika ada yang menjawab tidak tahu, anda masih belum terlewat untuk membantu anak-anak anda membangunkan diri dengan menggunakan bakat yang dikurniakan Allah.

Untuk permulaan, selidiki anak-anak sama ada mereka bersifat auditori, visual ataupun kinestetik. Dengan itu anda akan lebih mengenal anak-anak anda cenderung kepada cara dan bentuk pembelajaran sebagaimana yang perlu digunakan. Ibu bapa perlu tahu ini semua untuk membantu anak-anak dalam mengembangkan potensi mereka untuk berjaya.

Bakat adalah elemen pembangunan diri demi memacu masa hadapan.

Bangunkan Kreativiti Anak-Anak

Seorang kanak-kanak adalah mempunyai minda yang kreatif. Pembangunan kreativiti-himpunan set idea yang lahir dari minda, perlu dititikberatkan demi menjadi seorang yang benar-benar kreatif. Ibu bapa mesti menggalakkan anak untuk terus belajar menjadi lebih kreatif. Belikan permainan yang bersifat membina kreativiti dalam diri mereka. Ia juga akan meningkatkan daya pemikiran anak-anak ke arah lebih cemerlang. Ini bertujuan membentuk anak-anak berfikir secara mendalam dan 'out of the box'.

Jika anak-anak melakukan sesuatu sebagai contoh melukis-mahupun di dinding rumah, berikan sokongan semangat dan berikanlah pujian. Sebagai contoh "Wah, cantiknya adik lukis. Nanti lukuis kat kertas lukisan ni cantik-cantik ye". Janganlah memarahi mereka seolah-olah mereka melakukan kesilapan yang besar. Kata kunci yang sesuai adalah dengan pantau segala aktiviti yang mereka lakukan.

Gunakan Kata-Kata Positif Membina

Apabila berkata-kata kepada anak-anak gunakan bahasa yang membangkitkan semangat mereka. Gunakan ayat-ayat yang membina diri mereka serta memotivasikan mereka. Jangan sesekali kita mengherdik atau memarahi mereka jika mereka melakukan kesilapan. Anak-anak yang kecil terutamanya. Mereka perlu ditunjukajar dengan cara yang betul.

Perkataan yang ingin diucapkan mestilah sesuai dengan keadaan. Hindari kata-kata negatif apabila apa yang mereka lakukan sebenarnya tidak salah. Jika anak kita cuba meniti kayu ditempat yang agak tinggi. Kita selalu kata “jangan, nanti jatuh!”. Sepatutnya kita kata “hati-hati, jangan sampai terjatuh”. Dan pasti si anak akan terus meniti dengan hati-hati, sambil kita memerhati.

Menjadi Contoh Kepada Anak-Anak


Contoh permulaan bagi seorang anak adalah ibu bapa mereka sendiri. Setiap apa yang ibu bapa tunjukkan dan lakukan akan menjadi tontonan bagi si anak. Mereka akan menyerap dalam pemikiran mereka inilah cara hidup. Menjadi titik tolak kepada diri si anak berkenaan dengan cara ibu bapa sendiri.

Amat penting untuk ibu bapa menunjukkan contoh dan karakter yang terbaik bagi dicontohi oleh anak-anak kita. Kita sebagai ibu bapa pasti mahukan anak-anak yang soleh solehah. Tunjukilah akhlak yang mulia. Gaya berpakaian, berjalan, berkomunikasi dan lain-lain lagi akan dipelajari oleh anak-anak. Salah satu sebabnya adalah proses pembelajaran berkenaan hidup berdasarkan kepada ibu bapa.

Setiap ibu bapa bertanggungjawab mendidik anak-anak dengan akhlak yang mulia seperti bersifat amanah, sabar, jujur, ikhlas, menghormati orang tua, bercakap benar, beradab ketika makan dan minum, memilih makanan yang halal, membuat kebajikan dan ma'aruf, mencari kebenaran dan keadilan dan lain-lain lagi.

Tunjukkan kepada anak-anak bagaimana berkomunikasi yang betul dengan segenap lapisan umur. Jadikan anak-anak bersahabat dengan sahabat kita. Dengan erti kata lain segala-galanya perlu ditunjukkan dengan baik. Setiap pembelajaran bermula dari rumah. Jadi, ibu bapa perlu memainkan peranan penting bagi mendidik anak-anak. Mulakan dari sekarang!


Anak-anak adalah masa hadapan kita. Jangan leka dan didiklah anak-anak mulai hari ini.

0 Response to "Tips Kekeluargaan | Mendidik Anak-Anak"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR