INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Tips Kekeluargaan | Masa Hadapan Anak-Anak

Posted by Helmi Suhaimi On Monday, January 18, 2010
Jalan yang dipilih anak-anak untuk masa hadapan mesti ke arah kejayaan

Jangan Mengatur Masa Hadapan Anak-Anak

"Eh, kenapa pula tidak boleh aturkan masa hadapan anak-anak?". Saya yakin pasti ada yang bertanya soalan sebegini. Adakah anda salah seorang daripadanya? Teruskan membaca dan anda akan dapat jawapannya. Biarkanlah anak-anak menentukan masa hadapan mereka berdasarkan bakat dan kelebihan diri mereka sendiri. Apa yang penting adalah segala-galanya mesti berdasarkan kepada kejayaan. Saya yakin setiap ibu bapa mahukan anak-anak berjaya.
Tiada siapa yang mahukan masa hadapan anak-anak berada dalam kegagalan.

Sebagai ibu bapa, kita boleh memberikan cara untuk apa yang mereka perlu lakukan untuk berjaya masa hadapan. Tetapi janganlah sampai setiap perkara diaturkan sehingga anak-anak tiada pilihan bagaimana mereka ingin merealisasikan kejayaan sebenar.

Membuat Perancangan Kewangan

Sudahkah anda ibu bapa menabung demi pendidikan anak-anak? Jika belum saya sarankan anda bermula daripada sekarang lakukan perancangan kewangan anak-anak. Mengapa ya? Ia adalah sebagai persiapan pendidikan anak-anak pada masa hadapan. Ini adalah untuk memastikan mereka mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk melanjutkan pembelajaran ke arah yang lebih tinggi lagi.

Pada hari ini pelbagai tempat dan mekanisma yang ibu bapa boleh gunakan demi perancangan pendidikan anak-anak. Ianya seperti pelaburan unit amanah, takaful malah simpanan biasa juga boleh. Yang penting kita adala sedikit simpanan tabungan untuk anak-anak. Sampai masanya mereka tidak perlu membuat pinjaman yang pastinya membebankan.

Apa tunggu lagi, marilah mulakan simpanan mulai dari sekarang. Jangan menangguh-nangguh sehinggakan terlupa.

Ajar Anak-Anak Tentang Kehidupan

Perkara berkenaan hidup mesti dijelaskan dengan sebaik-baiknya untuk menjamin masa hadapan cemerlang. Hidup ini bukanlah keseorangan sahaja. Setiap orang memerlukan para sahabat dan bantuan daripada orang lain. Mustahil kita dapat melakukan segala-galanya di muka bumi ini.

Tunjukkan kepada mereka bagaimana memilih sahabat-sahabat yang seiring sejalan dalam memenuhi impian dan kejayaan bersama-sama. Ibu bapa perlu faham konsep sahabat yang mempunyai chemistry iaitu hubungkait antara satu dengan yang lain.

Disebalik kejayaan spiritual, fizikal, intelektual, emosional, mereka juga perlu mencapai kejayaan sosial atau kemasyarakatan. Ini akan menjadikan anak-anak seorang yang sentiasa tolong menolong dan bantu membantu dalam segala aspek kehidupan. Mereka tidak akan merasa bangga diri dan bersifat berkepentingan peribadi sahaja. Anak-anak akan memberikan keutamaan untuk berkhidmat kepada orang ramai dengan jujur dan amanah.

Berikan Galakan Serta Motivasi

Pembangunan diri amatlah penting dalam membangunkan diri anak-anak. Ibu bapa perlu menjadi motivator peribadi kepada anak-anak. Berikan galakan motivasi agar mereka lebih percaya kepada diri. Adakah ibu bapa yang sedang membaca ini telah memberikan dorongan motivasi secara berkesan kepada anak-anak?

Bagaimana memberikan galakan demi masa hadapan? Ajar mereka untuk bersifat ingin mempelajari sesuatu dengan lebih bersungguh-sungguh. Dorong anak-anak untuk menjadi seorang insan yang sentiasa cemerlang. Ceritakan kepada mereka kisah-kisah orang yang mencipta kejayaan. Sudahi penceritaan dengan berkata, "Satu hari sudah pasti adik lebih berjaya daripada insan ini".

Mendidik Anak-Anak Dengan Ilmu Pengetahuan

Setiap anak-anak mesti dididik dengan ilmu pengetahuan berlandaskan kepada ilmu dunia dan akhirat. "Didiklah ilmu sejak dari dalam buaian". Ilmu pengetahuan yang ada dalam diri anak-anak pasti akan digunakan dengan sebaik-baiknya untuk memakmurkan diri dan keseluruhannya.

Ibu bapa perlu lengkapkan diri sendiri dengan ilmu yang sepatutnya. Dengan itu anak-anak dengan sendirinya akan terdorong mempelajari apa yang ibu bapa mereka ketahui. Tunjukilah segala ilmu yang memungkinkan anak-anak menjadi kreatif dan inovatif dalam pemikiran mereka.

Jangan pula lupa mendidik ilmu yang memberikan mereka rasa percaya diri, berakhlak mulia, bertanggungjawab serta mempunyai aqidah yang lurus. Lahirkan dalam diri mereka dengan sifat yang bersifat sebagai muslim sejati.

Jauhi Paradigma & Persepsi Negatif

Apakah yang dimaksudkan dengan paradigma? Secara ringkasnya paradigma adalah sesuatu perkara yang ada dalam diri yang menarik kita ke bawah dan menjatuhkan kita. Ia boleh terlibat secara langsung mahupun secara tidak langsung. Ianya berasal daripada minda yang lemah. Disebabkan itulah anjakan paradigma diperlukan untuk membangkitkan potensi kita menuju kejayaan.

Manakala dalam aspek perspektif pula, ia lebih jelas kepada anggapan mahupun tanggapan daripada perasaan yang menakutkan malah negatif yang merosakkan peribadi. Mitos-mitos yang menakutkan akan menghasilkan anak-anak menjadi seorang yang bersifat penakut.

Sampaikan kata-kata mengajak anak-anak membina minda hebat. Dengan anjakan paradigma dan persepsi positif akan menambahkan nilai anak-anak itu sendiri.

Lahirnya seorang yang hebat pada masa hadapan dengan mengenali bakat dan mempunyai minda yang hebat.


0 Response to "Tips Kekeluargaan | Masa Hadapan Anak-Anak"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR