INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Soal Jawab Bakat di Forum iLuvislam

Posted by Helmi Suhaimi On Monday, January 25, 2010

Di sini saya senaraikan beberapa perbincangan dan juga pertanyaan berkaitan bakat di forum iLuvislam di bawah tajuk Persoalan: Apa Bakat Anda? (klik ini di sini untuk pergi ke forum). Saya rasa menjadi tugasan dan tanggungjawab saya untuk berkongsi berkaitan bakat kepada seberapa ramai yang boleh:

Di bawah ini ada beberapa soalan yang ditanya serta jawapan yang saya telah berikan

Persoalan dan Jawapan
"Saya kadang-kadang keliru antara minat dan bakat. Saya minat mengarang puisi tapi saya tak tahu saya berbakat atau tidak. Mungkin tidak. Saya juga minat menulis cerpen dan saya telah publish cerpen2 saya di iLi untuk dapatkan feedback. [boleh bukak profile saya..] Ada yang puji dan ada juga komen. Tq semua. ^^,
Macam mana nak tahu kita ada berbakat atau tak? Ada ke istilah 'mengasah bakat'?
Ada tak sesiapa di sini tahu apa bakat saya?"
Persoalan bakat untuk diri saudari perlu dijawab dengan segera. Ini kerana jika kita sendiri keliru dengan bakat kita ia sendiri akan menjadi 'pembunuh' kepada bakat kita. Pada masa ini kita perlu revolusi bakat yang ada pada diri kita. Perlu menjawab 4 soalan yang pernah saya kemukakan terdahulu.

Untuk menjawab persoalan saudari tentang bagaimana nak tahu bakat atau tidak, 4 soalan itu saudari sendiri perlu jawab dengan jujur kepada diri sendiri.

Istilah mengasah bakat ada. Ini kerana bakat yang tidak diasah akan menjadi sia-sia sahaja. Contohnya jika kita tahu bakat kita dalam bidang apa tapi tidak diasah ,ia akan berkarat. Bakat itu akan kembali terendam dan terpendam saja. Maksudnya di sini bakat sahaja tidak mencukupi. Proses memahami dan mendalami bakat perlu berterusan. Kita lihat bagaimana orang yang telah berjaya menggunakan bakat mereka.

Mengenai apa bakat saudari perlu dilihat oleh diri saudari sendiri. orang lain mungkin boleh membantu tetapi diri saudari sendirilah yang tentukannya. Seperti saya hanya berikan guideline sahaja.

"sama la saya pun..saya minat melukis..yang pasti saya minat melukis sebab masa darjah tiga tengok kawan lukis perempuan pakai baju pengantin..cantik..jadi sendiri mula melukis..tapi nak belajar lukisan mana peluang.kat sekolah pun belajar lukisan takat gitu2 je..kebanyakan masa saya cuma tahu sketch tapi bila masuk mewarna rosak habis."
Maaf jika saya katakan pelajar zaman sekarang tidak mengambil jurusan dan juga belajar sesuatu di universiti tidak berdasarkan bakat yang ada. Ini kerana di Malaysia bakat tidak dititikberatkan sejak dari kita kecil lagi. Bahkan kita mengambil kos mengikut orang lain ataupun disuruh oleh orang lain.

Proses pengenalan bakat perlu diberikan pendedahan.

"Pendengar yang baik pun bakat jugak ke?"
Ya betul. Ia merupakan salah satu bakat yang tidak ramai orang boleh buat. Kita lihat bagaimana seseorang itu boleh menjadi kaunselor yang hebat. Dia gunakan bakat yang ada dengan sebaik-baiknya untuk membantu ramai orang.

Dia terbalik sebenarnya. Minat akan datang jika ada bakat. Bukan minat dahulu.
"setuju...sebab mak memang paling tak suka saya dan adik melukis..kata mak tu kerja tak berfaedah..bukan mengata mak..logik la emak fikir macam tu sebab mak nak anak2 dia belajar..lagi2 adik saya kalau dah melukis semua benda dia lupa..
lagi satu mentaliti saya pun kuat kata , kalau jadi pelukis susah cari makan..orang kaya boleh la ada duit nak keluar modal..hehe..
yang pasti sekarang melukis jadi hobi untuk time bosan2.tapi pernah terlintas juga nak buat komik kalau boleh komik yang bebentuk dakwah sebab ramai orang suka baca komik..hehe termasuk saya..suki desu.."
Ibu bapa perlu melihat skop kejayaan dari skop yang luas. Jika ada bakat melukis kita boleh gunakan lukisan sebagai economic engine. Letakkan bakat di tempat yang betul, berfaedah dan bermanfaat. Sebagai contoh architect. Ia memerlukan bakat melukis. Kita lihat bagaimana arkitek-arkitek hebat membuat pelan lukisan yang hebat. Dan juga bagaimana pelukis-pelukis menjual lukisan dengan harga lebih 10,000 ringgit.

Benar. Mentaliti perlu tepat dan berlandaskan dunia sebenar. Sebab itu saya katakan kita perlu diterangkan konsep bakat supaya kita dapat pandu masa jadapan kita berdasarkan bakat yang wujud dalam diri.

Apa pula bakat anda? Anda yakin dengan bakat anda?


Apa bakat anda?


0 Response to "Soal Jawab Bakat di Forum iLuvislam"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR