INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Falsafah Hidup

Posted by Helmi Suhaimi On Saturday, January 17, 2009
Falsafah Hidup

"Success Through Endeavor", "Don't give up on any matters", "Perjuangan Masih Belum Selesai". Ini adalah antara contoh-contoh falsafah hidup yang bermain-main di fikiran. Persoalan: Apakah takrifan Falsafah? Jawapan: Perkataan falsafah terdiri daripada pelbagai maksud. Sehinggakan dikatakan yang mana tiada maksud sebenar perkataan falsafah. Ahli-ahli falsafah masing-masing mempunyai maksud dan takrifan yang tersendiri. Sehinggakan ada juga yang mengatakan bahawa falsafah tidak mempunyai takrifan yang sebenar.

Di sini dapatlah kita dengan mudah mengatakan bahawa falfasah adalah pendorong yang memberikan cara dan halatuju kehidupan. Ianya melibatkan fikiran, tindakan serta perlaksanaan sesuatu yang ingin dicapai. Ia juga melibatkan kebijaksanaan empunya diri dalam meletakkan diri di arah yang dia mahukan. Yang pasti falsafah akan dijadikan sumber rujukan kebaikan dalam kehidupan.

Setiap daripada kita pasti mempunyai falsafah hidup atau motto tersendiri. Seperti di permulaan kenyataan, ianya pasti menjadi salah satu falsafah hidup. Ada yang bertanya, adakah ,menjadi kesalahan jika mempunyai falsafah hidup. Persoalan tentang falsafah timbul kerana dinyatakan bahawa Islam telah menetapkan falsafah yang jelas dan nyata.

Untuk menjawab persoalan itu kita mestilah memerhatikan apakah falsafah yang diterap dalam diri. Jika ianya memberi kebaikan kepada diri dan tidak terpesong dari Syariah Islam ia tetap menjadikan kebaikan kepada diri kita. Maksudnya adalah falsafah itu tidak terkeluar dari landasan yang telah ditetapkan iaitu Syariah. Islam amatlah mudah kerana ia tidak membebankan umatnya memajukan diri, masyarakat dan seluruhnya.

Di dalam Islam elemen-elemen falsafah yang tersendiri adalah tauhid, rububiahal (ketuhanan),khalifah dan Falah (kejayaan).

Tauhid

Maksud falsafah tauhid di sini ialah menyakini bahawa Allah merupakan satu-satunya Tuhan yang wajib disembah dan dipatuhi segala suruhan dan larangan-Nya. Hanya ajaran dan panduan-Nya sahaja yang boleh menjamin kebahagiaan dan kemakmuran hidup di dunia dan di akhirat. Ketepatan pembangunan dengan falsafah tauhid amat penting dalam menjamin keserasian pembangunan tersebut dengan fitrah kejadian manusia yang dibekalkan dengan ajaran Tuhannya.

Rububiah (Ketuhanan)

Rububiah memberi erti bahawa Allah berkuasa menjadikan, mengawal dan mentadbir manusia dan alam seluruhnya. Tiada sesiapapun dari kalangan manusia dan makhluk lain yang dapat menyaingi, mengatasi dan mengubah kawalan dan pentadbiran Allah s.w.t. itu. Peraturan-peraturan inilah apa yang dinamakan sebagai ‘sunnah alam’ seperti bukit bukau dan gunung ganang sebagai pasak bumi, hujan dan sungai sebagai bekalan air, lelaki dan perempuan saling memerlukan dan sebagainya. Oleh itu, pembangunan yang menyalahi peraturan ini akan mengalami kegagalan dan kekacauan hidup.

Khalifah

Falsafah manusia sebagai khalifah merupakan penggerak kepada manusia itu sendiri untuk melaksana dan mencorakkan pembangunan yang memenuhi keperluan manusia selari dengan peraturan yang telah ditetapkan Allah s.w.t. Firman Allah yang bermaksud:

'Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada sekalian malaikat: 'Sesungguhnya Allah akan jadikan di atas muka bumi ini khalifah'.

(Al-Baqarah: 30)

Manusia sebagai khalifah bermaksud menjadi wakil yang dilantik oleh Allah dalam mentadbir dan membangunkan muka bumi iaitu agen utama pembangunan muka bumi.

Al-Falah (Kejayaan)

Maksud al-Falah ini ialah kejayaan manusia menjalani kehidupan secara lancar dan harmoni tanpa digugat sebarang kerosakan atau kesempitan dan kejayaan mencapai kesejahteraan dan keselamatan di akhirat. Inilah yang dimaksudkan dalam firmah Allah s.w.t.:

'Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagaian) negeri akhirat dan janganlah kamu melupakan habuanmu dari (kenikmatan) di dunia'. (Al-Qasas: 77)

Oleh itu, sebarang pembangunan yang dilakukan mestilah memenuhi maksud al-Falah (kejayaan) di dunia dan di akhirat. Pengabaian salah satu dari al-Falah tersebut merupakan satu penyimpangan dari hakikat dan falsafah pembangunan Islam.

Sumber: Jakim


Ia membuktikan bahawa falsafah yang kita bina di dalam diri mestilah bepandukan segala kebaikan yang ada. Sebagai contoh kita mahukan kejayaan hidup dan kita mewujudkan falfasah yang mendorong kita mendekatkan kepada Islam dan membawa kebaikan. Sudah pasti kejayaan yang benar-benar tulen akan terlaksana.

Walaubagaimanapun, falsafah mestilah disertakan dengan satu tindakan yang sistematik untuk mencapai matlamat falsafah itu. Ia juga berlandaskan perlaksanaan yang strategik dan pemikiran yang sempurna. Tanpa semua yang dinyatakan mungkin kegagalan akan berlaku. Jika ada matlamat hidup kita lari jauh dari falsafah yang dirasakan tepat untuk kita dan yakin kita boleh melakukannya, cubalah selidik dan perhatikan semula cara pemikiran, tindakan dan perlaksanaan yang telah kita lakukan dalam kehidupan kita. Bermuhasabahlah!

Apa saja nikmat yang kamu perolehi adalah dari Allah dan apa saja bencana yang menimpamu maka dari (kesalahan) dirimu sendiri

An-Nisaa’: 79

Di sini dapatlah kita nyatakan bahawa pentingnya falsafah dalam kehidupan kita. Ia memberikan kekuatan dan semangat dalam melakukan sesuatu. Persoalan falsafah terlalu luas tetapi kemampuan akal pasti akan menyelasaikannya dengan pemikiran kritikal.




1 Response to "Falsafah Hidup"

  1. norton.com/setup gives the ultimate security to your computer with the help of installing Norton. It is the best security service for your computer given by Norton. This is very easy to install and straight forward to set in your computer and then use. Norton is the sort of antivirus that comes from the extensive virus and its monitoring by the network that creates the promises in real-time protection against the viruses including malware, spyware as well as other security and privacy threats. Norton provides the services to protect your computer against the online and offline threats and provides a defense of security to protect from various other threats.

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR