INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Suatu Penantian

Posted by Helmi Suhaimi On Friday, January 23, 2009
Suatu Penantian

Rentetan kehidupan, pastilah ada perpisahan serta kegagalan yang tidak dirancang. Haruslah diingat bahawa kita hanya merancang, tetapi rancangan ALLAH lebih tepat bahkan DIAlah yang menentukan segala-galanya. Apa-apa jua janganlah cepat berputus asa serta menyerah kalah sekiranya apa yang dihajati tidak kesampaian. Teruskanlah berusaha dengan gigih dan InsyaAllah usaha yang dilakukan dengan gigih dengan tekun pasti mendapat berkat serta kejayaan realiti. Percayalah. Ia akan menjadi realiti suatu hari nanti. Cepat atau lambat bersabarlah serta tetap berusaha.

Setiap daripada kita pasti bermimipi dalam ingin menggapai sesuatu. Ada yang merungut pabila gagal dalam sesuatu perkara. Hidup ini sangat bermakna dan tidak perlu sesekali kita sesali dan menyesal. Setiap keputusan yang kita lakukan teruskanlah selagi ianya positif. Adaptasikan kemahuan yang positif ke dalam diri dan nyatakan secara meluas.

Benarlah penantian satu penyeksaan. Tetapi jadikanlah itu sebagai cabaran dalam kehidupan. Ini kerana kejayaan yang hadir selepas menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran adalah lebih indah dan bermakna. Apa-apa jua, panjatkanlah kesyukuran kepada yang HAK dan teruskanlah beramal dan berusaha. Janganlah berhenti berusaha walau kejayaan yang diidamkan telah berada di tangan. Janganlah persiakan kejayaan yang telah hadir. Pastikan ia terus menggapai bintang di langit. Serlahkanlah kemampuan kita di mana jua kita berada.

Yakinilah diri untuk mencapai suatu penantian yang diidam-idamkan. Tidak terlepas untuk kita semua menghadapi kegagalan. Tabah dan usahalah! Satu hari nanti pasti kita kan berdiri di puncak dunia dan impian yang diidam-idamkan pasti jua berada di hadapan kita. Apa yang penting laungkanlah impianmu dan serlahkanlah di mana-mana. Janganlah ragu-ragu untuk luahkan serta berusaha ke arah cita-cita. Asalkan kita 'on the right track'- jalan yang betul, sudah pasti suatu masa penantian akan berakhir dengan kejayaan.

Sertailah impian yang dinantikan serta diidam-idamkan dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Penantian tanpa usaha dan "action" pasti tidak akan berlaku apa-apa. Bak kata pepatah 'Bagai menunggu bulan jatuh ke riba'. Dinanti-nanti pasti tidak akan menjadi. Berdoalah, berusahalah, istiqamah lah aksir sekali bertawakkallah. Inilah resepi untuk merealisasikan kejayaan. Tanpa salah satu resepi sudah pasti tersasar dari landasan sebenar bagi mencpai impian.

"Argh tensionnya asyik gagal sahaja". Rasa 'tension' juga fitrah. Maksudnya fitrah yang tidak dibendung. Di mana-mana sahaja pasti keresahan, kegelisahan dan kekecewaan berlaku. Jika diberikan gambaran ianya seolah-olah 'hari yang cerah mrnjadi mendung tiba-tiba'. Jika fitrah diri tidak dibendung 'frustation' pasti berlaku dan berputus asa lah kita. Janganlah bergini. Tidak perlulah kita berputus asa dengan ujian yang sekecil itu. Teruskanlah berusaha serta tambah lagi 'rempah' kejayaan. Ubatilah kekecewaan dengan mencari penyebab kegagalan. Carilah cara yang terbaik.

Bersabarlah dengan setiap apa yang dinanti-nantikan. Ia pastikan muncul selagi usaha yang dilakukan berterusan. Tabahilah hati kita dan teguhkanlah dengan berdoa kepada ALLAH supaya usaha yang kita lakukan diberkati sentiasa. Tanpa usaha yang gigih pasti jalan dihadapan tidak kelihatan.

Ramai jua yang mengeluh kepada diri sendiri. Kerana gagal ramai juga yang berputus asa. Sedangkan untuk menerima kejayaan sekali lagi saya katakan pasti ada kegagalan. Bersedialah menghadapi 80% kegagalan untuk menerima 20% kejayaan. Tanyalah kepada sesiapa yang telah berjaya di hari ini. Ramai yang gagal sebelum berjaya. Sekali lagi kita lihat kejayaan 'innovator' masa lampau entah berapa kali menghadai kegagalan. Ada yang 10,000 kali gagal 10,001 barula berjaya. Bayangkan jikalau sampai ke tahap 10,000 'innovator' itu berenti dari mencipta. Sudah pasti apa yang ada di hari ini masih belu tercipta.

Selidiki dan pelajarilah kisah-kisah orang yang telah berjaya. Apa-apa pun semuanya terletak kepada kekuatan diri kita. Oleh itu kuatkan lah diri untuk gagal. "Berani Gagal".

0 Response to "Suatu Penantian"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR