INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Wanita di Kaca Mata Islam

Posted by Helmi Suhaimi On Thursday, January 22, 2009

Apa yang penulis mahu garapkan di sini adalah kisah wanita dari segi perspektif Islam.

Setiap daripada wanita sememangnya mempunyai sifat yang sensitif. Mereka lebih mudah terasa berbanding lelaki. Apa-apa pun mereka lebih tabah daripada lelaki yang mempunyai sifat yang kadangkala mudah rasa kecewa.

Mereka mudah menangis dan bersedih. Di ketika inilah mereka memerlukan pendorong yang dapat meredakan tangisan kesedihan mereka.

Untuk lelaki yang bergelar suami satu hari nanti atau yang sudah mendapat gelaran 'suami' berlembutlah dengan si isteri. Didiklah mereka dengan ilmu yang cukup untuk membawa hidup bersama di syurga yang kekal lagi abadi.

Apabila mengatakan tentang wanita ramai mengatakan mereka kaum yang lemah. Adakah ini benar?

Rumusan seperti ini tidak patut dijadikan hujah oleh sang lelaki apabila mengatakan tentang wanita. Bukankah tanpa mereka tiada kita. Tanpa mereka tiadalah juga perumpaan "beside a great man there is a great woman" yang bermaksud bersebelahan dengan lelaki hebat terdapat wanita hebat.

Kenyataan ini bertepatan kerana dengan ibulah kita ada di sini. ibu yang melahirkan kita dan sebelum itu membawa kita ke mana-mana sahaja selama 9bulan. Keperitan dan kesakitan tidak boleh dibayangkan oleh kita sebagai lelaki. Selepas lahir di jaganya kita dengan sebaik-baiknya.

Ini bermaksud bahawa wanita memainkan peranan penting dalam membantu lelaki mendapat kejayaan. Ya, tepat sekali kenyataan ini. Ini kerana dengan dorongan dan bantuan merekalah kita berjaya. Kerana merekalah kita ada di sini hari ini.

Kisah Rasulullah menunjukkan Saidatina Khadijah r.a sentiasa bersama dengan Rasulullah sepanjang perjuangan Bagunda memperjuangkan Islam. Segala harta dikeluarkan untuk membantu Islam berkembang. Inilah srikandi yang berjasa kepada Baginda dan Islam. pelbagai pengorbanan dilakukan Khadijah.

Kasih dan sayanglah kepada wanita. Mereka amatlah berjasa kepada kita semua. Tidak perlulah merendah-rendahkan martabat wanita. Kita semua sama dan yang berbeza hanyalah gender. Walaubagaimanapun kehormatan perlulah di jaga. Dengan ini Allah memerintahkan wanita menutup aurat seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Maruah wanita terletak kepada tubuh badannya.

Bagi wanita, tidak perlulah menonjolkan apa yang tidak patut ditunjuk. Labuhkanlah pakaian untuk menutup tempat yang lelaki tidak patut lihat. Realiti aurat amat besar faedahnya. Lindungilah dirimu wanita daripada menjadi mangsa lelaki. Dalam memperkatakan perihal aurat, pelajarilah dengan jelas aurat sebagaimana yang diperjelaskan oleh Islam. Bagaimana pakaian yang sesuai dan dituntut Islam.

Wanita perlu menjaga maruah dari dicemari oleh anasir-anasir yang tidak patut berlaku ke atas dirinya. Maruah yang dipelihara pasti mencerminkan peribadi sebagai umat Islam yang tabah lagi menjada diri.

Bagi lelaki, janganlah pula merosakkan wanita. Hormatilah mereka sebagaimana kita menghormati ibu kita. Peliharalah maruah mereka sebagaimana kita mahukan yang terbaik untuk adik-adik dan kakak-kakak perempuan kita.

Penulis pernah berdialog dengan seorang remaja bermasalah. Penulis bertanyakan soalan mengapa dia merosakkan gadis yang mana dikatakan gurlfriend dia. Ini jawapan dia, "Saja seronok-seronok". Apabila penulis berkata bukankah berseronok-seronok perlu dilakukan selepas kahwin, ini pula jawapannya, " Ala, yang kawin nanti dengan perempuan lain. Cari perempuan baik-baik".

Alangkah ego dan bongkaknya jawapan remaja tersebut. Tanpa mengira tindakan yang dia lakukan itu salah dari segi Islam. Malah dia seolah-olah bangga dengan dosa yang dilakukan. Entah apa tindakan yang dia akan lakukan jika adik atau kakak perempuan nya diperlakukan sebegitu. Saya yakin pasti dia akan melenting dan marah. Mahunya jika tahu apa yang terjadi mesti dipukulnya orang yang bertanggungjawab.

Penulis juga bertanya tentang persoalan begini kepadanya. Begitu marah dia tetapi jawapannya adalah "Tolong jangan campurkan hal peribadi boleh tak. Ini tentang aku bukan keluarga". Entah mengapa dia tidak meletakkan dirinya di dalam diri perempuan itu.

Rasa seperti ini tidak patut remaja itu fikirkan. Ini seolah-olah berlakunya pengeksploitasi kepada wanita.

Sebagai kesimpulan, sayangilah dirimu wahai wanita dan peliharalah dirimu. Wahai lelaki sayangilah wanita sepenuhnya dan cintailah mereka kerana dirinya. Tunjukilah diri mereka dalam menuju syariah Islam yang sejati. Ini kerana Islam sentiasa memartabatkan kedudukan wanita kerana dialah ibu, dialah srikandi.

Keindahan dalam syariat Islam perlu dipelihara sentiasa. Keseronokan di dunia hanyalah bersifat sementara, usahalah keseronokan akhirat.


0 Response to "Wanita di Kaca Mata Islam"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR