INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Yakinkan Dirimu!

Posted by Helmi Suhaimi On Sunday, January 25, 2009

The most important think in believing is to believe in yourself. That will create tremendous result in everything you do.

"Get up and Work Up!" Kata-kata pemberi semangat memberikan rasa membara untuk melakukan sesuatu tugasan yang diamanahkan atau peribadi. Tidak kiralah apa sahaja yang ingin dilakukan sudah pasti ada pendorong dan tujuan ia dilakukan. Setiap tahun baru menjelma juga sudah pasti ramai yang menanamkan azam untuk berubah dan memperbaiki 'improve' daripada tahun yang lepas. Ini adalah realiti setiap dari kita. Baguslah dan teruskanlah untuk berimpian!

Semakin banyak kita berimpian, semakin banyak juga tanggungjawab kita pada diri. Jika dipikirkan kembali kerana impianlah ramai yang berjaya. Impian yang di pasang perlulah dilaksanakan serta diusahakan dengan bersungguh-sungguh. Hanya dengan kesungguhan akan menjadikan impian direalisasikan.


Penekanan untuk membangunkan diri adalah tersangat penting demi membina insan yang membangun dan mara ke hadapan sentiasa.

Yakinkanlah diri kita dengan kejayaan. 'Self Confident' atau keyakinan kendiri perlu diserap ke dalam diri masing-masing. Tanpa keyakinan yang kuat pasti kerja dan impian yang diimpikan tiada kesungguhan yang kuat. Rasa ragu-ragu hanya akan memburukkan keadaan.


Persoalan: Bagaimana ingin mewujudkan rasa yakin diri yang tinggi? Jawapan: Pelbagai cara yang membolehkan kita mempunyai rasa yakin. Antaranya adalah melalui pengamatan kepada kisah insan yang telah berjaya, pembacaan buku-buku motivasi, penghayatan kata-kata inspirasi dan juga dorongan yang kuat daripada insan istimewa.

........................................................

Pengamatan Kisah Insan Berjaya

Telah banyak kisah insan yang berjaya di luar sana mendapat liputan setiap pihak. Ada juga yang telah dibukukan melalui kisah autobiografi penulis-penulis. Siapa sahaja yang berjaya kita boleh ikuti cerita dan kisah kejayaan mereka. Jadikanlah mereka 'Role Model' atau 'Public Figure'. Pentingnya 'Role Model' adalah kerana kita akan terikut-ikut dengan cara mereka mencipta nama di dalam bidang masing-masing. Tanamkanlah azam untuk membina nama seperti ataupun lebih daripada mereka.

Menjadikan mereka 'Role Model' sahaja tidak lengkap tanpa mengetahui cara mereka berjaya. Kisah duka perjalanan 'carier' mereka dalam menempuh suka duka kejayaan serta kegagalan. Ada yang telah jatuh tetapi tetap bangkit dan membina kejayaan yang lebih tinggi. Ketahuilah bahawa kita juga pasti akan gagal tetapi bangkitlah jua membina empayar kejayaan. Jadikanlah memori terindah dalam hidup kita. Insan yang telah berjaya semuanya bermula dari bawah 'step by step approach' di mana mereka tidak mendadak meningkat nama sehingga nama mereka menjadi gah di persada bidang mereka tersendiri.

Kita ambil kisah bagaimana Dato' Nazir Razak mencipta nama di dalam membina CIMB Group. Walaupun beliau anak kepada Perdana Menteri ke-dua serta adik kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, beliau tetap bermula daripada bawah. Untuk mencipta nama sebagai CEO CIMB Group. Pembelajaran yang berterusan diletakkan asas kepada Dato' Nazir untuk membina nama. Padanya sendiri ilmu amat penting untuk mengejar cita. Kesungguhannya yang berterusan CIMB telah menjadi bank yang terkenal serta pada tahun 2007 telah dinamakan sebagai bank ke-dua di Malaysia hanya setelah beliau memegang tampuk CIMB pada tahun 1999.

Lihat pula Tan Sri Syed Mukhtar Al-Bukhary. Sedari muda belaiu telah di didik mengenai perniagaan. Beliau bukan daripada keluarga yang senang. Bahkan belaiu daripada keluarga yang susah. Kita lihat apa yang jadi kepada beliau di masa kini beliau adalah antara orang yang terkaya di Malaysia.

Pelbagai lagi nama yang mashyur di Malaysia seperti Tan Sri Azman Hashim, Datuk Tony Fernandez. Bagi contoh remaja bolehlah jadikan Irfan Khairi-JutawanInternet sebagai Idola, Angkasawan negara, Dr. Sheikh Muzaphar Shukor dan lain-lain lagi. Untuk nama-nama yang terkenal lain pula bolehlah mempelajari dan mencontohi kesungguhan Donald Trump dalam mencipta kejayaan perniagaannya, Robert T. Kiyosaki, Bill Gates dan lain-lain lagi.

Sebenarnya terpulanglah kepada kita siapa yang kita ingin jadikan idola atau 'Role Model' yang pasti yang amat penting adalah diri kita. Sebelum memilih 'Role Model' yang dinyatakan tadi, jadikan lah contoh utama kita Rasulullah, Nabi Muhammad S.A.W. Baginda sendiri telah diiktiraf sebagai insan yang terkemuka di pelosok dunia.

Pembacaan Buku-buku Motivasi

Terdapat berbagai-bagai buku motivasi di pasaran. Ianya diterbitkan untuk membantu kita memotivasikan diri kita dari aspek pembacaan. Walaupun tidak mendapat direct coaching daripada penulis itu sendiri, cukuplah jika membaca apa yang ditulisnya. Apa-apapun lebih elok lah jika kita menghadiri kursus serta bengkel yang dianjurkan.

Isi buku motivasi amat terbaik untuk membangunkan kendiri dan rasa yakin dalam diri. Sebagai contoh buku yang berkaitan dunia usahawan atau perniagaan. Kita dapat mengamalkan tugasan dengan baik atau hebat kerana sebuah buku adalah sangat baik! Sememangnya impak kendiri dalam pembacaan memberi impak yang sangat besar dalam penghayatan isi kandungan.

Pakar-pakar motivasi, jutawan, perancang kewangan dan lain-lain di ketika ini ramai yang sudah menghasilkan karya mereka melalui tulisan. Kita perlulah mengambil peluang ini dengan sebaik-baiknya kerana nilai penulisan mereka amatlah tinggi.

Atas faktor-faktor inilah pembacaan buku-buku motivasi parlu menjadi pilihan untuk membangunkan diri. Juga, buku-buku lain yang berkaitan pembangunan perlu dijadikan skrip hidup atau pembacaan hari-hari kita.

Penghayatan Kata-Kata Inspirasi

"501 Inspirational Quotes", "100 kata Motivasi" dan lain-lain lagi boleh didapi di pasaran kini. Ianya memuatkan kata-kata inspirasi untuk pembangunan diri kita. Sebagai contoh:-

"If you dont succeed, try, try again", "Whether you think you can, or think you can't , you're right"-Henry Ford.


Implikasi kata-kata inspirasi atau dikenali sebagai kata-kata hikmah diakui dapat menjana pembangunan diri. Rasulullah sendiri menyatakan kita perlulah mengeluarkan kata-kata yang baik. Kata-kata yang merendah-rendahkan diri tidak perlu ada dan perlu dielakkan. Selagi kata -kata itu bagus dan memberikan motivasi itulah yang terbaik sekali.

Selain dari kata-kata yang sedia ada, kita bolehlah membina kata-kata untuk diri sendiri. Ianya memberikan perihal yang terbaik dalam mencerminkan diri kita. Inilah yang dikatakan falsafah diri atau motto kehidupan.

Dorongan Insan Istimewa

Tidak dinafikan bahawa sokongan dari seseorang yang teristimewa dapat menjadikan diri kita berjaya. Sesiapa sahaja yang kita rasa istimewa jadikanlah ia sebagai dorongan. Namun, sokongan daripada insan itu lebih terbaik.

Persoalan: Siapakah insan istimewa. Jawapan: Sebenarnya tiada jawapan yang khusus untuk soalan ini. Ianya adalah terpulang kepada pemilik diri. Diri sendirilah yang hanya tahu siapakah insan teristimewa dalam diri. Contoh-contoh yang mungkin amat teristimewa adalah ibu bapa, sahabat, idola, kekasih, isteri dan lain-lain lagi.

Ibu bapa dalam konteks ini amatlah perlu memberi dorongan serta sokongan kepada anak-anak. Ini kerana anak-anaklah masa depan dan generasi mereka seterusnya. Jika anak-anak mahukan mencapai kejayaan sokonglah. Pernahkah kita mendengar ayat "Jangan hendak beranganlah"? Ya. Inilah perkataan kebanyakan ibu bapa jika anak-anak mereka ingin berangan-angan terdahulu.

Salahkah kita berangan-angan? Telah terbukti kerana angan-angan lah ramai yang telah menempa kejayaan. Maksudnya di sini adalah penekanan kepada semua adalah "berangan-anganlah". Jika tepat dan selari dengan usaha InsyaAllah akan berjaya dan terus berjaya.

Kekasih, suami atau isteri memainkan peranan yang amat besar dalam menjadi pendorong dan penyokong apa sahaja dalam menjayakan pasangan. Ini kerana merekalah yang terdekat dalam hidup kita.

Pernahkah kita mendengar ayat di bawah:
"Beside the great man, there is a great woman"
Ini sememangnya benar kerana berlandaskan konsep cinta. Cinta boleh menjadikan manusia berjaya malah jika silap ia menjadikan manusia gagal. Yang terpenting serlahkanlah cinta sejati kepada pasangan hidup kita.


.....................................................................

Apa yang dapat disimpulkan di sini adalah keyakinan boleh di bina. Kejayaan pasti akan datang jika kita yakin dan yakin. Namun, usaha dan doa perlu diadaptasikan dalam diri.

0 Response to "Yakinkan Dirimu!"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR