INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Senyumlah!

Posted by Helmi Suhaimi On Thursday, January 21, 2010
‘Smile at each other, smile at your wife, smile at your husband, smile at your children, it does not matter who it is and that will help you to grow up in greater love for each other.

Ayuh Kita Senyum!


Saya mengajak anda semua senyum bersama-sama. Banyak manfaat jika kita mengamalkan semyum sebenarnya. Tiada mudarat jika tersenyum. Ia adalah satu amalan yang baik dan menunjukkan budi bahasa yang teramat mudah.

Kadang-kadang saya tertanya-tanya, mengapa ya orang sukar senyum. Asyik mahu bermasam muka sahaja. Kita tanya diri sendiri, adakah aku sentiasa tersenyum atau bermasam muka ya? Silakan kita sama-sama menjawab. Pastikan jawapan adalah datang dari perasaan sendiri ya.

Adakah anda percaya haiwan dan tumbuh-tumbuhan juga sentiasa tersenyum? Kucing juga mampu senyum.Ini bukan fantasi. Ini realiti ya. Jika anda tidak percaya sila perhatikan betul-betul. Anda akan mendapat jawapannya.

Senyum Adalah Penawar

Mengikut kajian, senyum boleh menjadi penawar yang paling mudah sekali. Tidak perlu untuk mencari ubat jika sakit? Bukan, maksud saya senyum akan menjadikan hati kita senang dan gembira. Kita juga akan terhindar dari merasa marah dan kecewa dengan diri sendiri. Jangan cepat marah ya. Mengapa perlu marah sedangkan kita mampu gembira.

Senyuman adalah manifestasi diri untuk sentiasa sihat. Pernahkah kita melihat orang yang terlantar sakit jika mereka selalu tersenyum ia akan memudahkan mereka kembali sihat. Jika ditanya mereka tidak pernah merasa diri mereka sakit.

Satu lagi situasi yang menarik perhatian saya. Jika ada seseorang sedang marah kepada anda, janganlah bermasam muka dan kembali marah. tenangkan hati anda dan tersenyumlah. Biarkan satu pihak sahaja yang marah. Bukankah kemarahan itu adalah api. Jadi senyum menggambarkan sebagai air. Ia akan menyejukkan hati orang yang sedang marah.

Senyum Adalah Sedekah

Semua perlu menghulurkan sedekah untuk memperbaiki hati. Kita kadang-kadang secara tidak sedar akan melakukan kesilapan dan kesalahan. Jadi, di sini saya mahu berkongsi dengan anda bagaimana menghulurkan sedekah yang tanpa mengeluarkan duit walaupun sesen. Juga tiada tenaga perlu dikeluarkan. Yang pastinya tiada peluh perlu dititiskan.

Ia adalah sentiasa tersenyum. Setiap senyuman yang kita pamerkan sebenarnya kita telah menghulurkan sedekah kepada sesiapa sahaja yang memandang. Kajian menunjukkan jika kita senyum sesiapa yang memandang akan sejuk hati.

Senyum Penyeri Wajah

Tidak perlu susah-susah untuk mencari krim penyeri wajah. Malah ada yang mencari bomoh untuk menyerikan wajah. Konon-kononnya membantu menaikkan seri dan meningkatkan aura diri. Dikatakan orang akan memandang akan terpesona.

Mari saya jadi bomoh untuk anda semua. Mudah sahaja. Tidak perlu susah-susah untuk memberi pengeras mahupun mengeluarkan modal yang banyak. Simpan sahaja modal anda untuk hal yang lain. Apa caranya? Senyumlah! Saya yakin wajah anda akan lebih berseri-seri dan aura positif anda akan terpamer. Sejuk sahaja mata yang memandang.

Senyum akan menjadikan kita sentiasa kelihatan muda. Awet muda lah katakan.

Cara Mempamerkan Senyuman

Bagaimana cara untuk mempamerkan senyuman? Cara yang paling hebat adalah senyum itu perlu dilakukan secara ikhlar. Lahir dari hati lahiriah kita sendiri. Tidak perlu senyum kerana semata-mata mengharapkan balasan. Bak kata orang, senyum buat-buat.

Kita boleh kenali siapa yang senyum ikhlas dan juga siapa yang buat-buat sahaja. Ada caranya. Senyum yang ikhlas dan betul-betul dia lakukan adalah mengikut kajian senyuman bibir berserta senyuman mata. Mata yang senyum akan lebih indah. Pasti anda tertanya-tanya, bagaimana pula mata hendak senyum? Cuba anda perhatikan orang yang tersenyum dengan sebenar-benarnya matanya akan tertutup sedikit. Ada juga yang tertutup terus.

Jenis-Jenis Senyuman

Ada empat jenis senyuman yang sering dipraktikan oleh ramai orang. Apakah senyuman itu ya? Ia adalah senyuman 1,2,3,4. Cuba anda lakukan setiap jenis senyuman yang saya katakan. Ayuh lakukan sama-sama!

Anda sudah lakukans emua jenis senyuman? Senyuman yang paling baik adalah senyuman 4. Senyuman 1,2 dan 3 ada makna tersendiri. Cuba anda teka makna senyuman itu. Say yakin anda mampu tafsirkan.

Marilah kita senyum nescaya dunia akan senyum kepada kita.

Buka minda, Buka fikiran.
Merentas Masa Hadapan


0 Response to "Senyumlah!"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR