INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Nikah: Connecting People

Posted by Helmi Suhaimi On Sunday, December 07, 2008
Nikah: Connecting People

Nikah: Connecting People: Suatu perumpaan yang sangat perlu diambil beratkan oleh setiap pihak. Ia adalah bermaksud Nikah: Menghubungkan Insan. Ini adalah kerana hanya pernikahan sahaja yang boleh menggabungkan sesebuah kekeluargaan iaitu antara dua insan yang bergelar 'lelaki dan perempuan' menjadi pasangan 'suami dan isteri'. Apabila dua jiwa dan hati telah menjadi satu, maka secara 'automatic'nya dua himpunan keluarga menjadi satu.

Ditekankan di sini bahawasanya pernikahan bukanlah sahaja cuma perhubungan suami isteri tetapi ia juga melibatkan 'kekeluargaan' yang di bina. Pada masa kini kita boleh perhatikan bagaimana paradigma orang ramai yang kurang ilmu tentang pernikahan menyatakan selepas pernikahan adalah hubungan suami dan isteri sahaja. Ini yang menyebabkan berlakunya pertelingkahan terutama apabila ingin membuat keputusan di antara pilihan dua belah pihak. Sebagai contoh apabila ingin pulang ke kampung beraya. Pelbagai senario yang dapat kita perhatikan dalam fanomena rakyat di Malaysia. Apa-apa jua bertolak ansurlah serta faham memahamilah antara satu sama lain. Perlu dingati "Dirimu diriku jua, familimu familiku jua".

Pasti setiap insan mahukan pernikahan yang membahagiakan. Tiada sesiapa jua yang mahukan pernikahan yang bergelombang, bergelora dan berkecai. Fitrah manusia mahukan kebahagiaan. Seperti yang saya terangkan terdahulu berusahlah untuk mmendapat keluarga yang bahagia. Apa yang penting adalah kerjasama dan persefahaman. InsyaAllah kebahagiaan pastikan menanti.

Jika merujuk kembali kepada tajuk utama 'Nikah: Connecting People' sudah pasti ramai yang mengetahui dari mana perkataan ini di ambil. Ia sejelas-jelasnya menukar perumpaan 'Nokia: Connecting People'. Sebagaimana yang saya telah jelaskan terdahulu, perumpamaan ini sering dicanangkan oleh Ust. Maszlee Malik di ketika beliau menjadi pensyarah Universiti Islam Antarabangsa. Ia sering dicanang oleh beliau di mana jua beliau berada tidak kira semasa ceramah, kelas, dll apabila memperkatakan tentang hubungan lelaki dan perempuan. Padanya Nikah sajalah yang menghalalkan hubungan lelaki dan permpuan. Dan benarlah apa yang beliau katakan.

Maha Suci Allah yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasang-pasangan, sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun apa yang mereka tidak mengetahuinya

Yaasin: 36


Telahpun difirmankan oleh ALLAH S.W.T bahawa semua insan di muka bumi di jadikan berpasang-pasangan. Sudah pasti setiap dari kita mahukan seseorang yang mendampingi dan bersama dengan kita dalam mengharungi hidup bersama. Persoalannya, adakah kita benar-benar bersedia untuk mengharungi dan bersama-sama dalam kehidupan berumah tangga dan suami isteri? Jawapannya adalah pada diri kita masing-masing. InsyaAllah terusanlah kita menambah ilmu di dada mempelajari ilmu Munakahat Islam.

Muda mudi kita ramai yang mahu berCINTA dan menjalinkan hubungan di antara lelaki dan perempuan. Tidak kiralah di semasa belajar ataupun telah bekerja. Perhatikanlah di luar sana dan tanyalah kepada sesiapa jua dan jawapan yang pasti adalah pasti mahukan seseorang yang memberi dorongan. Inilah fitrah yang tersedia bagi setiap insan mahupun bapa kita yang pertama Nabi Adam AlaihisSalam.

Sedikit kisah mengenai Nabi Adam dan Hawa menjadi imbuhan kepada kita semua. Setelah Nabi Adam diciptakan ALLAH, Nabi Adam sentiasa dilimpahi keindahan di syurga. Di satu ketika Nabi Adam merasa kesunyian dan keseorangan mengharungi hari-harinya dan berharap mempunyai. Lalu ALLAH mengurniakan Hawa sebagai pasangan Nabi Adam di Syurga. Sehinggalah tipu daya syaitan menyebabkan Nabi Adam bersama Hawa diturunkan ke bumi. Di sinilah bermulanya kelahiran insan di dunia.

Sesungguhnya pelbagai iktibar bersama-sama dapat kita amati melalui kisah Nabi Adam dan Hawa. InsyaAllah saya akan cuba merungkaikan kisah Nabi Adam dan Hawa di satu ketika yang lain.

Bila memperkatakan tentang nikah, telahpun saya perkatakan sebelum ini. Di ketika ini saya memfokuskan bagaimana pernikahan membawa kepada penghapusan perkara-perkara yang syubhat dan mengharamkan. Ia juga menghalalkan apa ynag haram dan terutamanya mengelakkan fitnah- tidak kiralah fitnah nyata dan yang tersembunyi. Tidak dinafikan di kalangan muda mudi, siswa siswi di IPT ramai yang sedang dilamun rasa CINTA atau yang sering digelar coupling.

Tidak kira pelbagai cadangan di luahkan sudah pelbagai alasan juga dihamburkan. Antara yang seringkali kedengaran adalah 'Bagaimana nak kahwin, duit tak ada". Ini sebenarnya alasan yang diberikan oleh ibu bapa serta pelajar itu sendiri. Sebenar-benarnya pelbagai cara dan perlaksanaan boleh dilakukan untuk mengubah cara pemikiran sebegini. Pernikahan itu syariah yang mebawa rahmat dan nikmat. Percaya atau tidak kajian yang dilakukan bahawa perkahwinan mengubah cara hidup seseorang.

Sebenarnya isu pernikahan yang dilakukan semasa belajar perlu difikirkan bersama dan dicanangkan di mana-mana sahaja. Pernikahan bererti hidup bersama dan InsyaAllah sama-sama mengharungi onak ranjau perjalanan kehidupan. Jika sebelum berkahwin boleh hidup, mengapa jika berkahwin tidak boleh hidup.

Saya mengakui bahawa sudah pasti ada yang tidak setuju dengan pendapat perkahwinan semasa belajar. Mungkin ditakuti hidup susah, pergaduhan, tidak cukup belanja dan lain-lain lagi. Bahkan ibu bapa sendiri tidak menyetujui jika anak-anak mereka berkahwin ketika belajar. Biasanya terjadi di sebelah pihak perempuan. Saya bersetuju harta dan kewangan penting tetapi syariah lagi penting. "Kalau ada duit bolehlah kawin", "Belajar tak habis lagi dah nak menggatal", "Dah kahwin nanti kalau ada anak macam mana?". Nah, kita fikirkanlah kata-kata ini.

Secara realiti pasti ramai yang tidak bersetuju. Tetapi jika yakin dan ikhlas mengamati syariah pasti persoalan itu tidak timbul. Kita sepatutnya bersyukur jika seseorang itu mahu berkahwin. InsyaAllah bantulah apa ynag termampu. Bagi pihak ibu bapa bantulah anak-anak menunaikan tanggungjawab perkahwinan. Janganlah terlalu mempersoalkan. Tidak salah untuk timbul persoalan tetapi fikirkanlah secara ISLAM.

Ada yang kata "Nanti nak bagi anak saya makan apa?". Jika tidak berkahwin pun boleh makan apakah jika berkahwin dan bersama tidak boleh makan. Bukankah pernikahan bererti perkongsian. Susah senang juga biarlah bersama. InsyaAllah bertambah berkat dalam hubungan suami isteri. Mengenai anak, rancanglah kerana perancangan keluarga di benarkan oleh ISLAM. Untuk tempat tinggal universiti memainkan peranan membantu menyediakan tempat tinggal. Seperti yang diketahui Universiti Islam Antarabangsa (UIA) menyediakan 'Rumah Kelamin' untuk pelajarnya yang berkahwin. Alhamdulillah, IPT lain perlu membantu seperti ini juga.

Pelbagai kerja part time atau separuh masa boleh dilakukan. Ini kerana di luar tersedia pelbagai kerja ynag boleh membantu kehidupan suami isteri. Tetapi bagi pelajar hendaklah memastikan tidak mengganggu pembelajaran sehari- harian. Bagi yang kreatif buatlah sesuatu yang boleh menjamin sumber kewangan dalam masa terdekat atau masa panjang seperti menulis. Sebenarnya penulisan karya boleh menjamin pendapatan yang kukuh. Banyak lagi sumber-sumber lain sebaghai contoh, perniagaan internet, konsultan takaful, konsultan unit trust dan lain-lain lagi. Bantu membantu dan tolong menolonglah antara sesuatu perkara.

Peranan lain adalah Baitul-Mal, ataupun pusat zakat. Perkara ini memerlukan perbincangan lebih jelas. Jika dibenarkan oleh syarak dana baitul mal mungkin boleh diberikan sedikit kepada pasangan suami isteri pelajar sedikit pendapatan.

Sebenarnya pelbagai perlaksanaan dan bantuan boleh diberikan kepada pasangan yang berCINTA untuk melangsungkan perkahwinan. Cara ini membolehkan pelbagai perkara diluar jangkaan seperti hubungan seks di luar nikah. Aktiviti sosial di kalangan muda mudi remaja perlulah dibendung secara berkesan. Untuk melarang mereka bercinta mungkin susah kerana melibatkan perasaan dan hati. Penyelesaian yang jelas dan membolehkan mereka bersama adalah pernikahan. Inilah cara sebenar-benarnya menyelesaikan permasalahan yang timbul.


Carilah penyelesaian bukan sekadar jawapan kepada permasalahan


1 Response to "Nikah: Connecting People"

  1. Anonymous Said,

    Nice blog: keep writing.

    Regards,

    islamictazkirah.blogspot

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR