INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Perjuangan dan Pengorbanan

Posted by Helmi Suhaimi On Sunday, December 14, 2008

Perjuangan dan Pengorbanan

"... Berkorban apa sahaja.. Harta ataupun nyawa.. Itulah kasih mesra.. Sejati dan mulia.. Kepentingan sendiri tidak di ingini.. Bahagia kekasih sahaja yang diharapi.. Untuk menjadi bukti kasih yang sejati.. Itulah tandanya jika mahu di uji.. Berkorban apa sahaja.. Harta ataupun nyawa.. Itulah kasih mesra.. Sejati dan mulia ..." PRamlee - Berkorban Apasaja

Di setiap perjuangan yang dilakukan pastilah akan berlakunya pengorbanan yang besar. Ini menjadi lumrah perlaksanaan bahawa ke dua-dua ini tidak boleh di pisahkan antara satu dengan yang lain. Perjuangan yang dilakukan tanpa pengorbanan mungkin boleh terjadi tetapi rasa syukur yang dilafazkan mungkin hanya sekadar sahaja.

Perjuangan diertikan sebagai perlaksanaan dan tindakan kita mengejar sesuatu yang diimpikan. Mengejar sesuatu dan sentiasa fokus ke hadapan. Manakala pengorbanan diertikan melepaskan sesuatu kerana ingin mencapai tujuan yang diimpikan tanpa rasa sesal. Biasanya pengorbanan yang dilakukan melibatkan sesuatu yang kita sayang.

Persoalan: Adakah kita sanggup melepaskan sesuatu yang kita sayang dan kasih demi manfaat setiap insan terutamanya ISLAM yang tercinta? Jawapan: Agak susah untuk mengorbanan sesuatu yang memberikan manfaat bukan sekadar kepentingan peribadi atau 'personal'. Tanyalah kepada diri kita. Adakah kita sanggup berjuang dan berkorban bukan tujuan peribadi? Apa-apa jua, persembahkanlah perjuangan dan pengorbanan hanya kerana ALLAH.

Tidakkah kita perhatikan bagaimana kisah Nabi Ibrahim yang dicatatkan di dalam Al Quran tentang pengorbanan yang dilakukan mengikut perintah dari ALLAH untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail. Keteguhan iman dan sentiasa taat kepada perintah ALLAH walaupun melibatkan anaknya sendiri. dan Nabi Ismail tetap berkata " Tunaikanlah perintah daripada ALLAH wahai ayahku". Tidak terkira sayangnya Ibrahim kepada Ismail, tetapi ALLAH tetap diutamakan.

Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku diperintahkan untuk menyembelihmu. Maka apakah pendapatmu?” Ismail pantas menjawab: “Wahai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insyaAllah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.”
Ash-Shafaat: 102
Ketegasan serta ketaatan Ibrahim dan Ismail patut menjadi contoh kepada kita semua. Apa sahaja yang diperintahkan ALLAH kepada kita taatilah dengan jelas dan lakukan dengan tekun. Berkorbanlah segala-galanya kerana ISLAM. Kerana inilah yang membuktikan keislaman yang sejati dalam kehidupan kita semua.

Pelbagai kisah perjuangan pahlawan-pahlawan ISLAM terdahulu yang sanggup berkorban demi memartabatkan ISLAM di mata setiap pihak. Sebagai contoh isteri Rasulullah sendiri Khadijah sanggup berkorban segala-gala harta benda dan tenaga demi menyokong perjuangan Rasulullah memartabatkan ISLAM. Lihat pula Saidina Abu Bakar yang sanggup menyerahkan segala kekayaan untuk ISLAM semata-mata. Pelbagai lagi kisah-kisah pahlawan serta sahabat Rasulullah yang sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan hanya kerana ISLAM.

Sesungguhnya perjuangan serta pengorbanan seorang ibu demi mengandungkan dan melahirkan anak ke muka bumi sangat dihargai. Ibu bapa juga sanggup berkorban apa sahaja untuk melihat anaknya berjaya. Kasih sayang ibu bapa tidak berpenghujung. Untuk itu bersedialah kita untuk menjadi ibu bapa yang sanggup berkorban untuk masa depan anak-anak yang tercinta.

Apakah perjuangan kita serta pengorbanan yang telah atau akan kita lakukan memberi manfaat kepada ISLAM, diri kita dan seluruhnya? Kepada yang sedia untuk berjuang bersedialah untuk berkorban. Ya atau tidak kelak pasti akan berlaku ujian serta halangan di hadapan. Jika telah bersedia berkorban tempuhlah halangan di hadapan dengan seikhlas hati mengharapkan keredhaan ALLAH.

Jika mengharapkan sesuatu, berjuang dan berkorbanlah. Binalah kekuatan di dalam diri dalam menghadapi pancaroba melanda. Bagi pasangan kekasih contohnya remaja di masa kini ada yang sanggup berkorban kerana sang kekasih hati. "Aku sanggup serah dan lakukan segala kerana kau". "Segala-galanya?" Tanya pula sang kekasih. "Ya" diberi pula jawapan. Pengorbanan yang dilafazkan adalah tidak layak untuk seorang Muslim yang sentiasa berada dalam lembayung ISLAM. Ketahuilah bahawa penyerahan dan pengorbanan yang dilakukan hanya sah selapas ijab yang dilafazkan. Inilah masa perjuangan dan pengorbanan yang suci.

Segalanya bermula pada diri kita sendiri. Serahkan segala jiwa raga, masa, tenaga, harta mencapai tujuan yang kita inginkan demi mencapai impian yang dihajati. Sudah pasti ia sungguh bermakna dan menepati apa yang kita ingini. Jika ingin kan CINTA sejati carilah, berjuanglah serta korbankanlah diri untuk mendapat CINTA yang dicari. Jika mahukan pasangan yang beriman jadikanlah diri kita terdahulu seorang yang beriman.

Semailah keimanan dalam diri untuk mewujudkan perjuangan dan pengorbanan yang suci...
Sesungguhnya perjuangan dan pengorbanan yang tulus dan ikhlas pasti membuahkan hasil yang sangat bermakna, berharga dan teramat istimewa.

0 Response to "Perjuangan dan Pengorbanan"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR