INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Bersama PALESTIN

Posted by Helmi Suhaimi On Tuesday, December 30, 2008



Isu Islamophobia seringkali diperkata oleh pihak barat setelah berlakunya kisah 911 atau pun Pelanggaran kapal terbang Airbus ke World Trade Center (WTC) pada tahun 2002. Sehingga ke hari ini isu Islamophobia sering diperkatakan dan terus diperkatakan. Entah betul atau tidak, 911 didedahkan oleh pihak 'Conspiracy Theory' yang mana mereke mengemukakan bukti bahawa 911 adalah perbuatan terancang dan digelar 'konspirasi'. Pelbagai pihak barat mempunyai agenda untuk memecahbelahkan ISLAM. Akan tetapi ISLAM telah dijanjikan ALLAH untuk sentiasa terpelihara. Yang pasti kitalah yang patut mencerminkan bagaimanakah ISLAM.

Apa-apa pun yang diperkatakan, digembar gemburkan serta persoalan yang muncul, sebenarnya ISLAM adalah agama yang mementingkan keharmonian dan kesejahteraan. Dalam erti kata lain ISLAM adalah satu agama yang amat mudah. ISLAM tidak pernah menggalakkan 'Terrorist' dan kekejaman. Apa yang diterapkan adalah perpaduan dan hormat menghormati antara satu sama yang lain. ISLAM menghormati setiap pandangan dan penjelasan.

Tidak pernah ISLAM menggalakkan umatnya mencederakan mahupun membunuh satu jiwa yang lain. Galakan untuk berjihad hanyalah untuk mempertahankan diri dan berjuang jika ISLAM diperkecilkan serta dihina. Mahupun begitu perbincangan perlu diutamakan sebelum jihad dibenarkan. Pelbagai syarat dan panduan perlu diperikuti sebagaimana diajarkan oleh Rasulullah. Bahkan ketika jihad tumbuh-tumbuhan tidak boleh dirosakkan, rumah ibadah tidak boleh diceroboh, orang yang berlindung tidak boleh dibunuh dan bermacam-macam lagi. Konsep jihad perlu diperjelaskan untuk ianya tidak disalah anggap.

Dengan inilah penulis tergerak hati untuk menjelaskan perkara 'Bersama Palestin'. Kita sepatutnya bersedih dan marah dengan kematian umat-umat ISLAM yang terbunuh dan juga yang tercedera. Zionis yang kejam dan zalim semakin rakus meratah umat ISLAM. Pelbagai tipu daya dengan tujuan mengelirukan mata dunia antarabangsa dicanang Zionis. Mereka mempertahankan tindakan mereka dengan mengatakan bahasa semua kesalahan diletakkan ke atas Hamas. Pada mereka segala tindakan mereka adalah bertepatan dan langsung tidak salah dan sentiasa tepat. Melindungi diri, membalas serangan adalah contoh alasan yang diberikan.

Di Palestin lah jua terletak Masjidil Aqsa iaitu kiblat pertama umat ISLAM. Perlulah kita peliharakan ia dari dimusnahkan oleh Zionis yang kejam lagi tidak berperikemanusian dan sentiasa dahagakan darah umat ISLAM. Adakah apabila Al-Aqsa telah runtuh musnah barulah kita ingin bangkit atau kita masih serupa seperti sekarang ini.

Jika memperkatakan jihad sememangnya umat ISLAM patut berjuang mempertahankan ISLAM. Lihatlah di PALESTIN. Ketika penulis ketika ini Zionis Israel mempergiatkan serangan ke atas rakyat Palestin yang jika dilihat bagaimana pihak Zionis menghalalkan darah umat ISLAM. Beratus-ratus kematian dan ribuan yang cedera diserang Israel yang menyalahkan Hamas sepenuhnya. Pada penulis Zionis mempunyai agenda tersendiri. Pelbagai rundingan damai yang telah diadakan tetapi semuanya seolah-oleh memenangkan Israel.

Sesungguhnya perpaduan Umat ISLAM sedunia di seru agar bersama-sama berdoa, menderma dan berjuang bersama-sama rakyat Palestin. Walaubagaimanapun, pada penulis umat ISLAM masih tidak pernah bersatu. Masih tidak nampak kekuatan umat ISLAM yang ketika ini negara-negara OIC seolah-olah memejamkan mata. Perbencangan yang dilakukan seolah-olah tiada penyudah dan penyelesaian atau 'solusi' tidak pernah dipertunjukkan.

Ketua-ketua negara ISLAM ada yang tidak berani untuk menyelar malah mengutuk tindakan pihak Zionis. Kezaliman mereka seolah-olah dipandang sebelah mata seolah-olah perkara itu tidak berlaku. Sepatutnya jika umat ISLAM dibunuh mahupun dicerca kita perlulah bersatu memperbaiki keadaan. Bak kata pepatah, cubit peha kiri peha kanan terasa.

Umat ISLAM adalah majoriti penduduk di muka bumi ini. Tetapi ketiada perpaduan serta bekerjasama menyebabkan kita semakin lemah. Hubungan tidak terjaga dan dipelihara sepertimana zaman Rasulullah dan para sahabat. Benarlah sabda Rasulullah yang mana umat ISLAM di akhir zaman ramai tetapi seperti buih-buih dilautan. Telah pun terbukti ramai yang terlalu pentingkan diri. Selepas dipecah-pecahkan kenegaraan dan pemerintahan melalui kolonial setiap negara menjadi berpuak-puak. Ianya hanya mementingkan sifat 'patriotisme' yang mana mementingkan kenegaraan. Tiada perpaduan yang dapat diterapkan lagi. Semakin mudah diperkotak katikkan.

Telahpun pernah dinyatakan oleh Bush yang mana ISLAM sememangnya kuat tetapi jika dipecah belahkan antara kita hanyalah ibarat lidi yang mudah dipatah-patahkan. Perpaduan ISLAM yang digembeling pasti akan diusahakan pihak barat dengan memusnahkannya.

Bersama PALESTIN kembali, kita lihat pelbagai peristiwa sedih berlaku ke atas umat-umat ISLAM di Palestin. Mereka tetap berjuang mengatasi ketakutan ke atas Zionis. Konflik dalaman yang berlaku perlu diselesaikan dan perjuangan biarlah untuk memerdekakan bumi Palestin yang tercinta. Kita sebagai saudara seISLAM patut berjuang bersama. Tetapi pelbagai cabaran dan halangan oleh pemimpin-pemimpin ISLAM sendiri jika dikatakan kita wajib berjihad bersama-sama. Iaitu jihad nyawa.

Pada terdahulu semasa era Ariel Sharon pelbagai peristiwa sedih ke atas umat ISLAM di Palestin berlaku contohnya penyembelihan Shabra Shatila dan macam-macam lagi. Beliau sepatutnya dihukum atas jenayah kejam yang telah dilakukan. Tetapi tetap dunia ISLAM besar dan kerajaan-kerajaan ISLAM tidak berdaya menghukum Sharon. Dia seolah-olah mempunyai 'pelindung yang sangat kuat'. Adakah peristiwa Shabra Shatila akan berulang lagi pada Milenia kali ini.

Jadi apakah yang perlu kita lakukan. Adakah kita sentiasa menjaga kepentingan diri semata-mata. "Cukuplah aku berada di bumi negara yang aman". Jika inilah yang kita perkatakan seolah-olah kita menidakkan hak saudara seIslam kita di bumi Palestin. Bencilah kita kepada perkara yang telah berlaku. Doakanlah kemenangan umat ISLAM. Dermakanlah apa yang kita mampu kepada rakyat Palestin. Jika kita mampu sms untuk akademi fantasia atau senagkatan dengannya, dermakanlah kepada yang lebih hak. Malah ganjaran pahala ke atas kita InsyaAllah berkekalan dan lebih mulia.

Palestin, Kami akan sentiasa bersamamu...
Sesungguhnya inilah 'Perjuangan yang masih belum selesai'
Kami tetap peduli dan menentang Zionis..

2 Response to "Bersama PALESTIN"

  1. tomato_masam Said,

    pernah tak terfikir, dari kita2 sms ke af, dari buat anugerah tu anugerah ni yang berhabis jutaan ringgit, baik kita bagi duit2 tu kart org yang lebih memerlukan, tp, utamakan dulu la orang kart malaysia ni, malaysia pun ramai lagi mereka yang kurang bernasib baik, just mereka tak de depan mata kita, mereka2 terlindung di balik hutan, kampung2..tapi, pa pe pun, nice posting, tragik gak hidup org2 palestin ni..huhu`

     

  2. Betul. Malaysia ramai yang kurang bernasib bauk. Tetapi Palestin lebih terus kerana peperangan. Mereka lagi hidup dalam ketakutan.

     

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR