INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

‘Leaders for Tomorrow’

Posted by Helmi Suhaimi On Saturday, December 27, 2008
Leaders for Tomorrow

Tajuk dimaksudkan dengan Pemimpin Masa Hadapan. Setiap daripada kita sememangnya dilahirkan sebagai pemimpin. Jika bukan untuk memimpin orang lain cukuplah dengan kita memimpin diri kita sendiri. Inilah yang sebaik-baiknya. Sebenarnya sebelum kita memimpin orang lain pimpinlah diri kita terlebih dahulu. Jadikan ketua di dalam diri kita 'leader within us'. Jika ini tidak direalisasikan pasti pelbagai masalah akan berlaku di dalam satu komuniti. Setelah memimpin diri sendiri barulah kita layak untuk memimpin orang lain.

'Mengkritik teramat mudah'. Setiap dari kita pasti pernah mengkritik pemimpin-pemimpin di luar sana. Tidak kiralah bidang apa yang dipimpin oleh mereka. Keperluan untuk memperbetulkan kesalahan yang dilakukan amatlah tepat tetapi janganlah membuat kritikan yang boleh mewujudkan suasana persengketaan. Jadikanlah kritikan sebagai kritikan yang membina. Tidak semua manusia sempurna, Setiap dari kita pasti akan melakukan kesilapan serta kesalahan sama ada disedari atau tanpa disedari. Bagi yang dikritik janganlah cepat melatah. Terimalah dengan seadanya. Muhasabah lah kembali kepada diri kita. Jika benar kita yang salah perbaikilah, dan jika yakin akan kebenaran perjelaskanlah.

Jika diperhatikan, ramai yang beriya-iya dan bersungguh-sungguh ingin menjadi pemimpin tetapi ada pula yang takut untuk menjadi pemimpin. Alasan yang diberikan adalah tanggungjawab tidak yakin dapat dilaksanakan dengan tepat. Sememangnya tanggungjawab untuk menjadi pemimpin adalah tersangat besar. Bagi yang ingin menjadi pemimpin, sedarilah setiap tanggungjawab dan amanah yang diberikan perlu dipertugaskan dengan sebaik-baiknya. Yang terpenting adalah ikhlas. Tanpa rasa ikhlas kerja yang dilakukan pasti tidak sempurna. Sebagai pemimpin, setiap kerja dipertanggungjawabkan ke atas kita sendiri.

Tunaikanlah tanggungjawab dengan seikhlas mungkin tanpa mengharapkan apa-apa balasan yang hanya memberi kebaikan kepada diri sendiri. Lakukanlah ia demi kesejahteraan komuniti dan apa yang kita pimpin.

'Dipimpin untuk memimpin, Memimpin untuk dipimpin'

Prakata di atas merujuk kepada dipimpin serta memimpin yang berkaitan antara satu dengan yang lain. Sesungguhnya setiap pemimpin adalah dipimpin oleh masyartakat dan masyarakat yang dipimpin oleh pemimpin yang bertanggungjawab pasti harmoni dan saksama kehidupan.

Ada pemimpin yang dilahirkan mempunyai kelebihan untuk memimpin. Namun begitu, tidak semua pemimpin sebegitu. Tidak salah untuk kita belajar memipin. Pelbagai cara dan kursus kepimpinan yang di ajar luar sana untuk menjadikan kita pemimpin cemerlang dan terbilang. Walaupun ada kelebihan dalam diri ia pasti tidak akan sempurna tanpa tunjuk ajar daripada yang lebih pakar dalam perkara kepimpinan. Kesempurnaan boleh dipupuk dan dipelajari. Namun, rasa ego menyebabkan kita sentiasa merasa diri kita telah cukup dan tidak perlu diajar dan diperingati tentang segala hal.

Persoalan: Adakah kita akan mengatakan 'tidak tahu' jika ada persoalan timbul. Adakah pula kita akan berkata 'tidak' pada perkara yang batil. Jawapan: Mengatakan 'tidak tahu' adalah sesuatu keberanian. Sememangnya tidak semua perkara pasti diketahui oleh kita. Sudah pasti ada perkara yang tidak diketahui oleh kita. Begitu juga apabila mengatakan 'tidak' adalah satu keberanian. Kerana tiada keberanian untuk mengatakan 'tidak' inilah yang menyebabkan berlakunya gejala-gejala yang meruntuhkan martabat pemimpin, sebagai contoh dalam isu rasuah. Kerana sedikit keuntungan, rasuah dijadikan amalan. Ini menjejaskan diri pemimpin itu sendiri. Apabila ini berlaku sudah pasti kepercayaan dari pihak yang lain akan hilang dan berkurangan.

Apabila memperkatakan kepimpinan masa hadapan, jelas ia memperkatakan tentang diri semua pihak yang bakal menjadi pemimpin. Ia sememangnya perlu dipupuk dengan ajaran sebenar mengenai kepimpinan. Didikan menjadi pemimpin pasti menjadikan seseorang itu lebih berkaliber dalam perlaksanaan tugas yang diamanahkan. Di dalam konteks ini, remaja adalah berkaitan tentang kepimpinan. Ilmu dan ajaran kepimpinan sebenar berlandaskan kejujuran dan amanah perlu diterapkan di dalam diri setiap remaja. Sudah pasti kehidupan mendatang mereka akan cemerlang dan terbilang. Lunas-lunas pemimpin sebenar dan berkaliber pasti dipertunjuki setiap hari.

'Role Model' atau personaliti sedia ada menjadi salah satu cara menerapkan 'style' pemimpin yang berkaliber. Persoalannya di sini siapakah yang patut kita menjadikan contoh yang sesuai. Pemimpin yang bertanggungjawab, berkarisma, berkaliber dan segala yang baik amat sukar untuk ditemui. Apa-apa jua terpulang kepada diri kita untuk memilih personaliti sebagai contoh dalam kepimpinan juga kehidupan.

Jika difikir-fikirkan contoh dan pemimpin yang sangat sesuai dijadikan idola adalah baginda Rasulullah Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wassalam. Bahkan penulis buku 'The 100, a Ranking of the Most Influential Persons in History' ditulis oleh Michael H. Hart menyatakan Rasulullah sebagai insan yang sangat berpengaruh. Walau apapun perkara yang paling penting di sini adalah perwatakan Rasulullah yang amat suci dari segala aspek. Tiada kebencian dan persengketaan dilakukan oleh baginda. Siddiq, Amanah, Tabligh dan Fatanah terterap di dalam diri baginda. Sentiasa memikirkan dan mencintai umat Islam lebih daripada diri baginda sendiri. Bahkan ketika sebelum baginda wafat amat memikirkan tentang umat Islam. Tiada Insan yang lebih sempurna dari baginda.

Jadi, untuk pemimpin masa hadapan sentiasalah kita berusaha untuk mencapai kegemilangan terutamnya memartabatkan syariah Islam. jadikan diri kita sentiasa bertakwa iaitu menyerahkan diri, perbuatan dan hidup kita hanya kepada ALLAH. Segala apa amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita ambillah jika mampu. Jika merasakan tidak mampu maka jauhilah dan tolaklah ia. Walaubagaimanapun, jadikanlah sifat kepimpinan ISLAM di dalam diri kita.

0 Response to "‘Leaders for Tomorrow’"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    IKUT BLOG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR

    Post Terbaru

    Komen Terkini