INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Bukan Kerana Nama

Posted by Helmi Suhaimi On Wednesday, December 31, 2008
Bukan Kerana Nama

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

( korus )
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat Laun Hancurlah Dirimu

.......................................................................................

Lagu yang penuh membawa makna tersurat dan tersirat. Serta tersimpan pelbagai nasihat. Penulis sememangnya amat memintai lagu-lagu seperti ini. Iaitu lagu yang mempunyai unsur-unsur nasihat dan mempunyai makna yang amat mendalam.

Sememangnya inilah realiti kehidupan yang mempunyai pelbagai dugaan. Dugaan serta cabaran yang perlu ditempuhi dengan tabah dan sabar. Jika benar perlaksanaan dan tindakan kita maka ia tetap benar. Jika sesuatu perkara dilakukan hanya untuk 'Nama', keikhlasan sebenar tidak dapat ditunjukkan. Tidak dinafikan hanya ALLAH sahaja yang mengetahui keikhlasan perbuatan dan tindakan kita, tetapi tindak tanduk kita pasti akan menggambarkan segala-galanya.

Lakukanlah sesuatu dengan seikhlas mungkin. Jangan dilakukan hanya untuk mendapat gelaran atau 'Hanya kerana nama'. Sanjungan serta gelaran hanyalah sementara cuma. Siapalah kita untuk berbangga dengan kejayaan yang dikecapi. Semua itu nikmat dan rahmat ALLAH. Ia hanyalah perantara di dalam kehidupan kita. Kadangkala kejayaan jugalah salah satu dugaan hidup. Selalukanlah memanjatkan kesyukuran Alhamdulillah dalam setiap perkara. Mulakan sesuatu dengan niat yang suci dan ikhlas. Ikhlaskan diri kita dalam setiap tindakan dan perbuatan.

Jika menikmati kejayaan janganlah sombong dan bongkak. Bersyukurlah! Kerana inilah yang amat terpenting dalam kehidupan. Jika ditimpa masalah juga tetapkanlah hati untuk sentiasa bersyukur. Memang susah untuk dilakukan. Tiada siapa mahukan kegagalan dan kemudaratan. Ucapkanlah 'InsyaAllah' dalam setiap apa yang kita ingin lakukan. Ini kerana ALLAH sahajalah yang menentukan segala-galanya.

'Self-Confident' atau percaya kepada diri amat perlu. Tanpanya pasti ragu-ragu untuk melakukan sesuatu. Kepercayaan kepada dirilah yang menentukan sama ada kita benar-benar ingin mencapai tujuan. Pernahkan kita ditegur "Don't over confident, nanti tak dapat merana". Benarlah teguran itu. Besederhanalah dapat kepercayaan diri. Percaya kepada diri tetapi tetap berserah kepadaNya iaitu Yang Maha Hak. Walaubagaimanapun jika perkara yang kita ingin lakukan benar-benar memberi kebaikan kepada diri, keluarga, masyarakat dan yang terpenting Agama, lakukanlah dengan bersungguh-sungguh.

Pada pendapat penulis, 'over confident' perlu juga untuk memotivasikan diri. Tetapi perlu ditepati dengan usaha dan kata-kata. Bukan hanya dengan kata-kata sahaja tetapi berusahalah. Berkatalah pada diri, 'Aku pasti boleh'. Bukankah ia memotivasikan diri kita. Jauhi kata-kata 'Mungkin aku boleh buat'. Ia seolah-olah menidakkan keupayaan kita. Percayalah, setiap dari kita pasti boleh menuju ke arah impian yang kita mahukan.

Jernihkanlah hati kita dari kedengkian. Janganlah menaruh rasa iri hati dan dengki apabila melihat kejayaan insan lain. Kelak ia hanya membinasakan diri kita. Bergembiralah untuknya. Tanamkanlah azam untuk berusaha mendapat kejayaan sepertinya. InsyaAllah jika usaha pasti berjaya. Jika gagal Muhasabah la untuk mengetahui mengapa kita gagal. Tetapkanlah hati untuk terusan berusaha. Jangan sekali-kali kita menyerah kalah. Kejayaan pasti hadir dan muncul di satu masa.

0 Response to "Bukan Kerana Nama"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR