INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

UPSR & PMR Dimansuhkan? Apa Pendapat Anda?

Posted by Helmi Suhaimi On Wednesday, June 30, 2010
Baru-baru ini Tan Sri Dato' Muhyiddin Yassin menggemparkan arena pendidikan tanah air apabila mengumumkan pemansuhan UPSR dan PMR. Hal ini mengejutkan ramai pihak sehinggakan ramai yang semakin takut serta risau anak-anak atau para pelajar tidak lagi mahu belajar malah membaca buku.

Apakah rasionalnya apa yang telah diumumkan oleh beliau?

Bagaimana pendapat semua sahabat sekiranya Kementerian Pelajaran mengaplikasikan sesuatu yang lebih hebat daripada UPSR dan PMR yang mana mungkin ke arah menguji kepada teori dan menukarkannya kepada lebih sesuatu yang lebih praktikal?

Contohnya setiap pelajar sekolah rendah dan menengah perlu hasilkan sesuatu dari apa yang mereka belajar, hasil-hasil kajian, inovasi-inovasi dan sebagainya. Topik-topik yang membina ekonomi engin secara praktikaliti berdasarkan subjek dilaksanakan. Mereka tetap perlu menghafal tetapi aplikasi kepada pelaksanaan lebih diutamakan.

Apa pandangan anda jika ini dilakukan?

Ada juga memperkatakan mengenai rombakan sistem UPSR dan PMR. Untuk cadangan rombakan saya bersetuju seperti ada cadangan dahulu dalam UPSR hanya dinilai dalam peperiksaan 30% sahaja yang lain 70% dalam Kokurikulum. Manakala PMR 50%-50%.

Ada yang memperkatakan bagaimana dengan pelaksanaan 3M. Mereka mengatakan 3M sebagai perkara yang paling penting sebab membaca, mengira dan menulis adalah asas dalam pelajaran. Perlu ada untuk diterapkan kemahiran membaca dan mengira. Saya yakin semua pelajar boleh membaca dan mengira dengan cemerlang. Cara learning style perlu diterapkan sejak dari kecil.

Sebenarnya pada saya konsep 3M perlu diperkukuhkan pada umur 6 tahun. Perlu ada anjakan paradigma yang besar. Pendidikan awal bukan lagi bermula pada 6 tahun tetapi lebih awal daripada itu contohnya 4 tahun. Konsep 3M perlu digunakan seawal mungkin.

Saya kurang bersetuju jika 3M hanya diperkukuhkan pada masa sekolah rendah. Ia perlu lebih awal. Umur 7 tahun ke atas perlu dikembangkan dengan perkara lebih meluas.

Apa-apapun semuanya berdasarkan bakat setiap individu. Jika bakat individu tidak dikenalpasti lebih awal inilah yang menjadi penyebab potensi dibunuh. Dengan mengenali bakat, potensi masa hadapan akan lebih cerah.

Semua anak-anak boleh belajar membaca dan mengira dengan cepat sekiranya kena dengan cara belajar masing-masing. Sebab itu saya percaya dengan personalize learning bukan standardize learning.

Ada satu kajian di Applied Science Academy, dengan mempelajari inovasi para pelajar akan berkembang mindanya. Ini menyebabkan mereka lebih mudah mengingati dan memahami sesuatu perkara.

Kita bukan terus lakukan projek inovasi. Ia bermula dengan mendidik langkah demi langkah menggunakan ke dua-dua otak secara maksima (tetap mengikut mata pelajaran sedia ada). Bukan sekadar sebelah otak sahaja. Minta maaf saya katakan jika sistem belajar sekarang lebih kepada satu cara sahaja.

Pelajar yang dikatakan lemah diasingkan ke kelas paling bawah. Pelajar yang dikatakan cemerlang di kelas paling atas. Saya lebih gemar kelas-kelas jika diletakkan mengikut personaliti belajar masing-masing.Ada yang linguistik, logikal-matematik, interperseonal, intrapersonal, bodily-kinestetik, muzikal, visul-spatial dan naturalis. Cikgu sekolah perlu lebih arif setiap personaliti belajar supaya pelajar semuanya cemerlang.

Mungkin sudah tiba masanya kita menggunakan cara belajar abad ke-21 dan tukarkan konsep belajar abad ke-20.

Untuk UPSR dan PMR kita cuba lihat dan analisa apa yang akan jadi sama ada dimansuhkan atau ditukarkan dengan aplikasi teori + praktikal yang lebih berkesan. Jika salah kita perbetulkan dengan berikan pandangan bernas.

Sudah masanya kita membangunkan konsep bakat kepada selurh pelajar untuk mereka lebih tahu hala tuju serta potensi masa hadapan mereka. 

-Sekadar pandangan dan sedikit kajian-

0 Response to "UPSR & PMR Dimansuhkan? Apa Pendapat Anda?"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR