INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Impian..Realiti atau Fantasi

Posted by Helmi Suhaimi On Thursday, November 13, 2008
Imbuhan dari sajak nukilan daku yang terdahulu. Ingin menerangkan tentang perihal sebenar mengenai impian. Semacam aku sendiri pelbagai impian kat dalam Hati. Ini merupakan salah satu ungkapan cinta juga sebenarnya. Impian yang menggunung tinggi...

Erti Cinta~ Impian...Realiti atau Fantasi



IMPIAN..Sudah pasti setiap insan yang bernyawa di dalam dunia ini mempunyai impian tersendiri. Pelbagai kata-kata yang tersimpan atau diluahkan mengenai kemahuan yang tersendiri. Terkesuma mendengar impian setiap insan yang bergelar manusia. Pasti lah impian yang dilafazkan mempunyai makna tersendiri dan membawa seribu malah sejuta pengertian di dalam hidup. Tidak ketinggalan impian yang tersimpan atau dilafazkan akan membawa perubahan kepada diri dan memberi manfaat kekuatan untuk berusaha lebih gigih mencapai impian.


Impian dan cita-cita memberi kegembiraan kepada kita. Tidak kiralah ia akan menjadi realiti atau tidak pasti akan memberikan sinar kepada kita. Ingatkan kita kepada apabila guru di semasa sekolah rendah bertanyakan kepada kita "Sudah besar nak jadi apa?" Normalnya pelbagai cita-cita akan diucapkan. Itulah cita-cita. Sedari atau tidak cita-cita akan berubah dari semasa ke semasa. Cuba perhatikan kepada diri kita sendiri apakah cita-cita kita semasa kita kecil-kecil dulu. Masih diingati cita-cita saya sedari kecil semasa di darjah 3. "Cikgu, cita-cita saya nak jadi Perdana Menteri". Apakah respon guru kita. Cuma tersenyum dan sudah pasti mendoakan kita. Tapi itu cuma cita-cita yang tidak dilengkapi dengan pengertian sebenar. Bila usia semakin dewasa barulah disedari bahawa "Perdana Menteri" memikul tanggungjawab yang amat besar, malah bukannya senang nak jadi "Perdana Menteri". Seperti biasa, usia mendewasakan kita.


Impian pasti mungkin ditepati jika berbalik kepada usaha. Doa+Usaha+Istiqamah+Tawakkal pasti membawa keberkatan. Telah termaktub di dalam kata-kata firman ALLAH yang mana;



Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya


Ar Ra'd: 11


Sesungguhnya impian yang setinggi langit jika tiada jalan usaha dilakukan pasti tidak akan membuahkan hasil. Konsep impian sebenarnya haruslah menepati syariah dan landasan Islam yang sebenar. Jadikan impian itu realiti atau sekadar fantasi adalh bergantung kepada sejauh mana impian itu dilaksanakan.

Telah menjadi impian kita untuk menjadi yang tebaik dan cemerlang dari segala aspek. Impian remaja untuk menjadi pelajar cemerlang, ingin masuk universiti, dapat kerja yang terbaik dll. Untuk fasa percintaan dan perkahwinan, sudah pasti setiap insan mahukan percintaan yang romantik, wanita yang dicintai dan mencintai, keluarga bahagia, isteri yang solehah, anak-anak yang soleh solehah dll. Alhamdulillah, impian yang tercipta amat sempurna. Namun begitu, haruslah diingat bahawa ilmu juga amatlah penting untuk merealisasikan impian-sebelum usaha. Lengkapkan diri kita dengan Ilmu duniawi dan ukhrawi pasti cemerlang dari segala aspek kehidupan.

Kembali kepada persoalan Impian-Samada ia realiti atau fantasi. Haruslah kita beringat dan sentiasa bersedia bahawa tidak semua impian akan terlaksana. Bersedialah dengan melengkapkan diri dengan keredhaan kepada ALLAH. Jika impian menjadi realiti ucapkan lah SYUKUR kepada ALLAH, Alhamdulillah' Segala puji bagi ALLAH. Telah maklum yang mana D.U.I.T amat penting dan ilmu menjadi titik penolak kejayaan. Namun, Perancangan juga teramat penting untuk merealisasikan impian (Planning lead to success). Tanpa perancangan tindakan yang dilakukan pasti tidak teratur. Dua perancangan yang penting adalah 1) Perancangan jangka masa pendek- short term planning dan 2) Perancangan jangka masa panjang- Long term planning. rasulullah sendiri menitikberatkan perancangan dalam hidup baginda. Sepertimana sebelum peperangan baginda akan berbincang dengan para sahabat mengenai strategi peperangan. Perancangan mestilah mempunyai matlamat. Di sini, jelas membuktikan perbincangan adalah sesuatu yang amat dianjurkan oleh Islam dalam menentukan samada impian terlaksana atau tidak. Janganlah kita malu untuk meminta nasihat dan berbincang dengan sesiapa sahaja. Ambillah nasihat yang berguna dan terbaik sebagai bekalan perjuangan.

Pelbagai cabaran pasti ditempuhi di masa impian diusahakan. Sepertimana pengkaji motivasi telah mengatakan 'disetiap 20% kejayaan pasti akan di sertai dengan 80% kegagalan'. Ini adalah benar kerana cabaran pasti akan tiba samada bersedia atau tidak. Jika sudah bersedia sudah pasti sentiasa tabah dan bersabar. Jika tidak pasti kecewa. Apa-apa jua hidup mesti diteruskan. Sesungguhnya itu adalah ujian daripada ALLAH bagaimana sejauh mana impian disertai ingatan CINTA kita kepada ALLAH. Qada' Qadar ALLAH mesti diyakini sepenuhnya.


Jika di beri fokus kepada impian CINTA insan sudah pasti dimaksudkan dengan CINTA antara sesama insan- jangan lupa CINTA ALLAH terutama. Spebagaimana dalam penulisan sebelum ini telah merungkaikan tentang CINTA sesama insan. Itu merupakan juga impian insan. Impian ini perlu disertai dengan dengan perkataan yang sebenar iaitu CINTA SUCI. Membawa makna bahawa CINTA itu SUCI jangan cemarkan dengan maksiat. Impian ini mestilah diserati dengan niat yang ikhlas dan jujur kerana ALLAH. Tanamkan impian niat untuk bernikah kerana hanya nikah yang menghalalkan hubungan antara dua insan.


Akhir kata, impian adalah ibarat gambaran kepada kejayaan yang bakal dimiliki. Dengan impian, akal kita akan melangkah ke arah merealisasikan impian yang tercipta.



5 Resipi merealisasikan IMPIAN:

1. Ilmu
2. Perancangan dan Usaha
3.Doa dan bersabar
4. Fokus dan Istiqamah
5. Tawakkal


Penuhilah dirimu dengan impian..realiti atau fantasi berserahlah kepada ALLAH. Yang pasti 'resepi' dilaksanakan. Tidak salah berimipian..Satu hari pasti berjaya InsyaALLAH...

0 Response to "Impian..Realiti atau Fantasi"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR