INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

CINTA..Yang Halal itu Halal, Yang Haram itu Haram

Posted by Helmi Suhaimi On Wednesday, November 19, 2008
Di hari yang indah ini, ingin rasa di hati menulis dengan cekal dan konsisten selari dengan etika penulisan yang sebenar dan juga suruhan Rasulullah untuk memberikan ilmu yang ada di dada kepada semua..InsyaAllah semoga semuanya mendapat manfaat berterusan. Dan ilmu yang sedikit ini dijadikan panduan dalam 'perjalanan sebuah cinta'.


CINTA..Yang Halal itu Halal, Yang Haram itu Haram


Bila mengatakan bab halal haram, Islam telah memerikan panduan yang lengkap mengenainya. Yang pasti yang halal itu tetap halal dan seterusnya yang haram tetap haram. Di sini bila mengatakan mengenai sebuah perhubungan lelaki dan perempuan yang bukan mahram terutamnya perlu di amati bahawa banyak batasan yang perlu ada. Nah, sudah terang lagi bersuluh apakah cara untuk menghalalkan perhubungan yang haram? Sudah pastilah PERNIKAHAN. Inui adalah menjadi tanggungjawab ke dua-dua belah pihak. Janganlah perkara yang haram sebelum pernikahan dijadikan permainan.


Zaman masa kini memperlihatkan kepada kita bagaimana akhlak dan 'agama' sesuatu perhubungan lelaki dan perempuan. Alhamdulillah bagi yang dapat menjaga adab perhubungan. Masih tidak salah diletakkan sepenuhnya untuk perhubungan percintaan antara lelaki dan perempuan kerana saya sendiri sedar setiap manusia inginkan hidup berpasangan. Tetapi biarlah menepati syariah.


'Apakah cara menjaga hubungan dalam syariah?'. Soalan ini pernah ditanya kepada saya. Jadi apakah jawapan yang sepatutnya. Bersama-sama kita menjawab soalan itu ya. Begini, pada pendapat saya-jika salah minta diperbetulkan- hubungan dalam syariah adalah menjaga batas-batas perhubungan yang mana Islam mengajar kita bagaimana pergaulan lelaki dan perempuan. Tidak salah bercinta jika tabah menghadapi pelbagai dugaan yang pasti mendatang. Jadi tepuk dada tanya lah IMAN. Selafi lagi tepatlah dikatakan yang haram di jauhi seperti berpegang berpimpinan tangan, berdua-duan di tempat sunyi meskipun di tempat awam. Seelok-eloknya bawalah mahram bersama-sama seperti yang di ajar dan termaktub di dalam ajaran Islam.






“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya. Dan janganlah seorang wanita keluar dengan seorang lelaki kecuali ditemani mahramnya.”

Bukhari dan Muslim



Perhatikanlah aqnak-anak muda di zaman kini. entah berapa ramai yang mengabaikan ajaran Islam yang Syumul ini. Berpegangan berpimpinan tangan, bersentuh-sentuhan, berpeluk-pelukan, bercumbu-cumbuan di hadapan awam. Ini tidak termasuk lagi bila di tempat yang sunyi. Marilah kita membetulkan akhlak muda mudi dan anak-anak kita terutamnya dalam berpasangan. Biarlah jalan yang mereka pilih adalah jalan yang menetapi kehendak Islam. Sepertimana Hadis di atas menerangkan tidak salah keluar berjumpa tetapi janganlah berdua-duaan. Bawalah mahram bersamamu. Jangalh generasi masa hadapan hancur dengan sifat-sifat dan akhlak yang terpengaruh dengan cara perhubungan bukan Islam.


Perhubungan sebelum pernikahan banyak pancarobanya. Ini kerana ia pasti dihadapi dugaan yang besar iaitu dorongan nafsu dan syaitan. Jika hati diri tidak disertai IMAN yang teguh pasti 'terpelecok' di tengah perjalanan. Persoalan: jadi bagaimanakah cara nak tentang pancaroba dan dugaan? Jawapan: betul jika dikatakan IMAN lah menjadi benteng menghadapi pancaroba nafsu dan syaitan, tetapi adakah ini cukup. Ia, ianya patut disusuli dengan pernikahan. Pernikahan lah yang dapat menghalalkan sesuatu perhubungan yang sebelum ini pelbagai perkara haram dilakukan.


InsyaAllah selagi lagi ditekankan 'Nikah connecting people' lebih menyatupadukan hubungan. Desas desus kata 'Ala, nikah tak sesuai lagi. Masih muda enjoylah dulu'. Tersenyum saya bila menjawab soalan dan kata-kata begini. Apakah maksud 'enjoy'? Alhamdulillah, bagi yang setuju dengan kata-kata saya bahawa 'pernikahanlah yang boleh buat kita enjoy dengan pasangan kita' iaitu sebagai pasangan suami isteri yang sah. Apakan tidak, 'enjoy' lah bersama isteri anda. Pasti berbahagia. InsyAllah. Inilah yang dikatakan keseronokan hakiki iaitu suami dan isteri.





Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).


Al-Hujjurat: 13




Tidak salah berkenal-kenalan dan bermesra kerana Islam sendiri membenarkan. Tetapi cara berkenal-kenalan dan beramah mesra yang sering menjadi tanda tanya. Hendaklah benar-benar mengikut cara Islam.



"Peduli apa kata orang asalkan aku boleh happy dengan dia". Bila ayat ini yang dikata pastilah 'terpelecok' dan mungkin terjatuh. Ayat yang sudah pasti mengingkari akhlak sebagai insan. Insan. benarlah kita sering lupa dengan segala tindakan kita. Di sebabkan itu Islam menyuruh kita ingat mengingati. Dengan itu yang terlupa pasti mengingat kembali. Jalanlah disebabkan keegoan dan kejahilan kita, sanggup menidakkan sesuatu yang telah benar.



Berbalik kepada tajuk utama, telah sah bahawa ia amat penting dalam perhubungan yang elok dan berkesan melalui jalan-jalan Islam. Menitikberatkan halal dan haram amatlah dikehendaki.





"CINTA itu suci..Janganlah dicemari dengan maksiat yang menghancurkan"



Bila yang haram dilupakan semuanya dijadikan halal-anggapan. Ini menghancurkan 'institusi percintaan'. Kesucian perhubungan CINTA dianggap penting sepatutnya. Janganlah diabaikan adab-adab sebagai umat Islam. Akhbar-akhbar seringkali melaporkan tentang aktiviti-aktiviti tadak bersahsiah oleh remaja terutamanya. Revolusi teknologi disalahgunakan ke arah kehancuran. Bila ini terjadi pelbagai kesan dihadapi. Inikah yang dimaksudkan 'akhir zaman'? Marilah kita fikir-fikirkan.

Sematkanlah di dalam hati dan tingkah laku kita bahawa berkenal-kenalan atau mencintai seseorang mengikut lunas Islam. Penuhi impian dan usaha untuk menikahinya secepat mungkin. InsyaAllah akan diberi jalan oleh ALLAH dan ia satu kepastian. Tetapi seperti yang dikatakan perpisahan mungkin akan terjadi. Jadi, bersedialah dengan segala ilmu dan kelengkapan.

Pernahkah difikirkan oleh kita bahawa kenikmatan pernikahan itu lagi jelas dan indah. Inilah nikmat CINTA yang dikurniakan oleh ALLAH. Percaya atau tidak perhubungan akan menjadi manis jika semasa perkenalan atau dikatakan percintaan tidak dicemari dengan sesuatu yang melampui batas. Perkara yang haram mesti dijauhi sepenuhnya yang munkin membawa kepada zina. InsyaAllah kita pasti sama-sama mendapat keberkatan bila memikirkannya.

Akhir sekali ingin rasa di hati sama-sama mengamati isu remaja di masa kini. Lakukanlah dakwah kepada yang salah. InsyaAllah besar ganjaran daripada ALLAH. Ini kerana ALLAH lebih suka kita mengislamkan orang Islam daripada mengislamkan orang kafir. Fikirkanlah wahai sahabat..Cuba amati isu dibawah dan berfikir samada haram atau halal.

  1. Pasangan kekasih berjalan berpimpin tangan

  2. Berdua-duaan dan melakukan aksi yang 'mencemarkan'

  3. Bersentuh-sentuhan dan bertepuk tampar

  4. Bercinta untuk berseronok-seronok semata-mata

  5. Bepakaian yang tidak mencerminkan Islam


Maka..Sediakanlah jawapan untuk diri kita masing-masing...Termaktub di dalam Islam Halal dan Haram dalam perhubungan CINTA


0 Response to "CINTA..Yang Halal itu Halal, Yang Haram itu Haram"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR