INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

CINTA Ibu Bapa

Posted by Helmi Suhaimi On Monday, November 10, 2008
Hari-hari yang sibuk telah lalui semester nih. Submit assignment, term paper, proposal research, presentation and lastly final examination. Ya Allah, permudahkanlah urusanku. Ermm..Walaupun sibuk InsyaAllah aku x kan lupa menyampaikan sedikit bingkisan nukilan ku kepada semua. "Sampaikanlah imuku (Islam) walaupun sepotong ayat". InsyaAllah..Cutiku telah bermula dan aku akan teruskan penulisan ku untuk manfaat semua..InsyaAllah..


Erti Cinta~CINTA Ibu Bapa~



CINTA Ibu Bapa..satu ayat yang sangat Indah untuk di amati. Melalui ibu bapalah kita hadir di dunia ini. Melalui ibu bapa lah kita di manja dan di sayangi. Kerana Ibu bapa kita mendapat didikan ilmu dunia dan akhirat. Daripada Ibu bapa kita mendapat pekerjaan yang elok. Terima kasih Ya Allah kerana kurniakan daku ibu bapa yang penyayang. Begitu besarnya pengorbanan ibu bapa kepada kita semua. Tidak terbalas walau sebentang lautan yang luas.

Bagi anak-anak, bersyukurlah dengan Ibu Bapa kita. Cintailah mereka kerana dengan mereka kita mendapat menghirup udara di dunia ini. Sayangilah mereka kerana kasih sayang ALLAH terletak pada kasih sayang mereka. Betapa besarnya makna ibu bapa kepada mereka yang memahami. Fahamilah kegembiraan, kesedihan, diri mereka.
Keredhaan ALLAH terletak pada keredhaan IBU BAPA manakala kemurkaan ALLAH terletak pada kemurkaan IBU BAPA.

Riwayat Al-Tirmizi



Teringat akan kisah seorang pemuda abid zuhud yang sentiasa mengabdikan diri dia hanya kepada ALLAH. Sentiasa berzikir, solat, menghabiskan masa di tempat ibadah. Ibunya merasa sunyi dan rindu kepada anaknya si pemuda abid ini. Dipanggil anaknya untuk melepaskan kerinduan di hati asalkan dapat berjumpa. Si pemuda tetap tidak menghiraukan panggilan dan permintaan ibunya. Sedih ibunya sehinggakan berdoa kepada ALLAH untuk berikan petunjuk kepada anaknya. Suatu hari si pemuda di fitnah sehinggakan tiada siapa yang mampu membantu dan di potong tangan dan kakinya. Setelah mendengar berita itu, sedih di hati si ibu dan memohon keampunan kepada ALLAH untuk anaknya. Menjagalah si ibu anaknya itu dengan sepenuh perhatian dan perginya mereka bersama-sama.

Pelbagai gaya dah tingkah laku anak-anak muda di zaman masa kini ditonjolkan tidak kira di mana sahaja mereka berada. Kata-kata dan nasihat ibu bapa tidak diendahkan. Malah ditempelak bila ditegur 'ini salah, jangan di buat', dimarahi merajuk sehinggakan tidak pulang ke rumah. Sedarilah wahai anak-anak ku, teguran mereka teguran seorang 'penjaga'. Penjaga yang mahukan yang terbaik untuk kita, penjaga yang mahu melindungi kita dari tersesat. Itulah IBU BAPA.

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).


Al- Ahqar: 15



Tidak terkira banyaknya di dalam Al-Quran menyatakan firman ALLAH mengenai ibu bapa dan tingkah laku kita yang sebenar-benarnya kepada ibu bapa. Cintailah ibu bapa kita sebagaimana dia menyintai dan memelihara kita sedari kecil. Inilah perkataan yang sering saya akan gunakan bila mengatakan mengenai ibu bapa. iaitu beralih kepada anak- anak itu sendiri.


Jika di amati ayat surah Al-Ahqar di atas betapa besarnya pengorbanan ibu bapa. Pelbagai susah payah yang perlu di lakukan. Tidak di kira lagi karenah kita semasa kecil. Kita, sebagai anak-anak wajiblah mendoakan untuk ibu bapa kita sebagai tanda kita mencintai mereka. Tunjukkanlah akhlak yang terbaik untuk mereka. Jadilah kita anak-anak yang beriman yang selalu mendoakan ibu bapa.


Nah, CINTAILAH ibu bapa mu. Ibu yang mengabdungkan kita. Susah payah menjaga kita sedari kandungan lagi. Susah payang yang denganb tabah diharungi oleh seorang insan bergelar ibu. Iaitu penjaga yang di amanahkan oleh ALLAH untuk kita. Bagi Ibu bapa; InsyaAllah setiap dari kita akan menjadi ibu bapa, tunaikanlah amanah dari ALLAH iaitu anak-anak. Janganlah diabaikan dan menyeksa mereka. Berilah didikan agama yang sebaik-baiknya mengikut landasan danb syariah ALLAH. Jadikanlah anak-anak kita hamba ALLAH yang sentiasa beramal soleh dan menjadi peneman kita; doanya, di alam kita bersendiri. InsyaAllah anak-anak akan menjadi penyelamat kita.


Begitu juga bagi anak-anak. Tunaikanlah perintah ibu bapa sepertimana yang telah diajarkan oleh ALLAH. Apa sahaja permintaan dan suruhan mereka yang tidak bertentangan dengan ajaran dan suruhan ALLAH, tunaikanlah. Bahkan jika disuruh perkara yang tidak elok pun berhujahlah dengan sebaik-baiknya. InsyaAllah mendapat berkat dari ALLAH. Perbetulkanlah mereka kerana mereka juga insan biasa yang mempunyai kelemahan tersendiri.





Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).


Al-Isra': 23



Letaklah perasaan CINTA dan RINDU kita kepada ibu bapa kerana sesungguhnya kerana merekalah kita ada. ALLAH juaga telah perintahkan kita peliharalah diri kita untuk ibu bapa. Martabat mereka juga terletak pada martabat kita. Jangalah kita meletak perasaan CINTA kita kepada insan lain sebelum kita benar-benar CINTA kan ibu bapa kita. Itulah CINTA pertama kita di dunia kita selepas CINTA utama kita iaitu kepada ALLAH dan RASULULLAH Sallahualaihiwassalam.


Segala puji kepada ALLAH dan selawat kepada RASULULLAH kerana mengajar dan mengingatkan kita tentang kasih sayang ibu bapa. Telah dinyatakan bahawa keredhaan ALLAH terletak pada keredhaan ibu bapa. Hendaklah kita selalu mengingatinya. Janganlah kita melukakan hati mereka. Hati mereka perlu dijaga dan dibelai. Pabila kita telah dewasa peliharalah mereka sebagaimana dia memelihara kita. Berilah kasih sayang kepada mereka dan jangan lah diabaikan dan menjadikan mereka 'kain buruk' yang disangka tiada gunanya lagi dan boleh dicampak di mana-mana sahaja. Sesungguhnya mereka tetap bersinar dan tetap kita perlukan selama-lamanya.


Ingatilah ibu bapa amatr teristimewa untuk kita. Bersu\yukurlah dengan kehidupan kita. Ulangkanlah perasaan kasih dan CINTA kita kepada mereka. Gembirakanlah mereka dengan apa cara sekali pun. Kejayaan dan kehidupan kita dimulakan dengan tangisan yang diredakan dengan pelukan ibu dan laungan azan iqamah daripada ibu bapa. Itulah permulaan kita. Tangisan didengari dan kesyukuran dipanjatkan.




Ya ALLAH ampunilah mereka ibu bapaku dan peliharalah mereka sepertimana mereka memeliharaku sejak ku kecil.



Doakanlah mereka selalu. CINTAilah mereka selalu. Utamakan mereka dan bersyukurlah selalu.


Ukirkanlah senyuman di wajah mereka..Selalu..


0 Response to "CINTA Ibu Bapa"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR