INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Erti Cinta~Cinta Pandang Pertama

Posted by Helmi Suhaimi On Tuesday, November 18, 2008

Erti Cinta~ Cinta Pandang Pertama




"I fall in LOVE with U". CINTA pandang pertama diungkapkan sebagai satu perkara yang tidak dijangka-jangka oleh dua insan iaitu antara lelaki dan perempuan. "Aku jatuh cinta denganmu pada pandang pertama". Ayat sebegini sering di ucapkan oleh dua insan yang sedang di lamun percintaan. Persoalan: Adakah ia relevan sebagai seorang Islam untuk jatuh CINTA pada pandangan pertama? Jawapan: Tiada jawapan yang sah di sini. Samada benar atau salah ia terletak kepada niat masing-masing individu. Jika CINTA kerana agamanya InsyaAllah berkekalan. Jika mampu teruslah ke akad yang sebenarnya iaitu pernikahan yang sejati.


Seringkali juga timbul persoalan adakah berkekalan CINTA pandang pertama ini
adakah berkekalan. Setiap hari di satu ketika sering juga saya berhadapan dengan kisah perpisahan di antara dua insan. Tidak kiralah kerana 'soal hati' ataupun kerana hadir pihak ke tiga di hati salah seorang insan tidak kiralah yang lelaki atau yang perempuan. "soal hati' adakah satu kisah yang agak pelik bagi saya. Begitu juga dengan kehadiran pihak ke tiga ataupun'curang'. Pabila bercinta biarlah betul-betul hadir sehingga ke pernikahan iaitu bukan sahaja di 'jinjang pelamin' tetapi ke akhir hayat. InsyaAllah bersama-sama ke syurga.

'Soal Hati'- diikuti oleh 'Soalnya Siapa'. Antara filem yang menjadi kegemaran saya. Mungkin filem ini sudah lama tapi saya menyukai jalan ceritanya. Tetapi apa-apa jua ia hanyalah cerita yang di garap oleh pengarah. Tentang kisah CINTA sebenar di dunia realiti mestilah kita berasaskan yang telah di ajar dan ditunjuki oleh Islam.


Tentang CINTA pandang pertama, sememangnya ia indah tetapi adakah benar-benar indah seperti yang telah dikatakan. Istimewa di mata dan di hati. Kembali tertanya 'istimewakah' CINTA pandang pertama. Teramat Istimewa jika berkekalan selamanya tetapi banyak yang tidak kekal kerana seolah-olah sebelah pihak bertepuk sebelah tangan. Jika ini terjadi sudah pasti di sebelah pihak akan merasa kecewa jika berlakunya perpisahan di suatu masa. Akan tetapi hendaklah diingat kembali bahawasanya setiap pertemuan pasti ada perpisahan, maka hendaklah bersedia pada bila-bila masa. Bagi sebelah pihak pula kejujuran amatlah penting. Katakanlah sesuatu dengan jujur. Perkataan "Saya terima awak" patut dilafazkan selepas berfikir secara mendalam adakah kita menerima si dia dengan sebenar-benarnya dan seadanya. Kekecewaan boleh dielakkan dengan memberi peringatan kepada diri sendiri.




"Belajarlah menghadapi KEKECEWAAN & KESUSAHAN kerana KEBAHAGIAN & KESENANGAN pastikan menanti di hadapan.."



Jika ditanya setiap insan; remaja terutamanya & juga insan yang telah mendirikan rumah tangga, pasti akan pernah menghadapi kisah CINTA pandang pertama. Ini tidak termasuk CINTA pertama. Persoalan: Apakah perbezaan CINTA pandang pertama dan juga CINTA pertama? Jawapan: Yang pastinya ada totok tambah perkataan 'pandang'. Sebenar-benarnya ianya amat berlainan. Jika ditanya semua, sudah pasti mempunyai CINTA pertama. Percayakah anda? Secara konfiden saya percaya dengan kenyataan saya. Ini adalah kerana CINTA pertama yang perlu kita selalu utamakan adalah CINTA ALLAH. Itulah CINTA pertama kita yang patut diperakui oleh setiap insan. Tidak berbelah bagi lagi CINTA itu yang pasti berkekalan selama-lamanya.

Di dalam konteks masa kini sering diwar-warkan bahawa CINTA pertama adalah CINTA pertama dengan kekasih di hati. iaitu percintaan kali pertama dengan seseorang perempuan. Ya, konsep ini benar juga jika dikatakan dari konsep remaja masa kini. Janganlah kita menyalahkan perasaan kita. Yang terutamanya, perasaan itu bukankah hadir daripada ALLAH. Sebenarnya percaya atau tidak perasaan boleh dihadirkan juga oleh SYAITAN. Ini kerana ia boleh membisikkan sesuatu kepada hati kita. InsyaALLAH jika sentiasa diingati kepada batasan dan syariah ALLAH pasti perasaan sebenar-benarnya di pandu ALLAH.

Kadangkala ramai mengatakan CINTA hadir tanpa diduga, tidak dipaksa, tidak kenal rupa, harta dan keturunan. Bak kata "Dari mata jatuh ke hati'. Nah, perhatikanlah, keksusahan juga boleh berlaku jika konsep ini diguna pakai. Utamakanlah kata IMAN. Bukannya hati semata-mata. Ini yang berlakunya kisah 'Aku tidak boleh melupakan CINTA pertamaku', sedangkan jika dikaitkan kepada ALLAH elok juga. Tetapi ramai mentafsirkan kepada pasangan yang pertama kali mula-mula berkasih. Secara generalnya tidak perlulah kita mengingati kenangan lama yang mana mungkin ia tidak kembali lagi.

Kembali kepada tajuk utama, adakah CINTA pandang pertama relevan? Tepuk dada tanyalah IMAN. Jika 'pandang pertama' diletakkan kepada kecantikan paras rupa semata-mata maka kecewalah ia. Jika diletakkan pada harta maka rugilah ia. Jika diletakkan pada keturunan semata-mata maka rosaklah ia. Letakkanlah 'pandang pertama' pada agamanya. InsyaALLAH berkekalan kasih sayang yang tercipta. IMAN dan niat seseorang individu memainkan peranannya.

Kadangkala diri sendiri tertanya baimana pula jika CINTA yang diletakkan ingin mendidik sesorang itu ke arah agama iaitu menjadikan dia insan yang soleh dan solehah. Pada saya, Alhamdulillah jika niat ini benar dilafazkan dan sejauh mana dibuktikan. Tetapi hendaklah diingati niat di pihak yang satu lagi juga penting. Janganlah seseorang mengikut syariah kerana seseorang kerana ia pasti tidak berkekalan, tetapkanlah perubahan ke arah lebih baik kerana ALLAH. Ini kerana ALLAH yang akan menyampaikan hidayah dan petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Apa jua niat, usaha ke arahnya lebih utama kerana bantuan ALLAH pasti hadir. Itulah sebaik-baiknya. ALLAH lah yang sebaik-baiknya untuk diri kita.

ALLAH mengurniakan kita sepasang mata untuk melihat kejadian ALLAH. Melihat alam terbentang luas dan sentiasa berfikir lah mendapatkan kesyukuran yang dilafazkan. Pandangan boleh membawa kepada kebaikan dan juga kepada keburukan. Begitu juga CINTA pandang pertama. Janganlah kerana CINTA ini menjadikan kita lupa kepada CINTA pertama kita. Ini kerana CINTA pertama kepada sebenra-benarnya lebih terutama. CINTA pandang pertama patut disertakan kepada CINTA pertama. Pasti terbentang luas kebahagiaan di dunia dan akhirat. Perhubungan yang disusuli dengan pernikahan membawa keberkatan.

" Ya Allah, Kurniailah aku cinta- Mu dan cinta orang yang cinta kepada-Mu dan cinta orang yang cinta kepada orang yang boleh hampir kepada-Mu dan jadikan cinta terhadap Engkau (Ya Allah) terlebih aku cintai daripada air yang sejuk"



Sudah pasti CINTA pandang pertama disusuli dengan kemahuan untuk melafazkan kata CINTA. Biarlah CINTA hanya sekadar dilafazkan semata-mata bukan disertai dengan perbuatan. Perbuatan dan kesaksian di laksanakan selepas ijab kabul. Itulah yang terutama. Kita tidak boleh menidakkan perasaan CINTA-biarlah kerana ALLAH-kerana ramai berkata fitrah manusia, fitrah insan. Inilah realitinya. Percintaan sebelum kahwin menjadi norma masyarakat kini. Bercintalah sebenar-benar ikhlas selepas berkahwin. Tanggungjawab perlu diutamakan.

yang pasti. Yang Halal tetap Halal dan Yang Haram tetap Haram. Fahamilah dan fikir-fikirkanlah.

Dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas) sedang dia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan.



Luqman: 22


0 Response to "Erti Cinta~Cinta Pandang Pertama"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR