INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Erti Cinta~RumahTangga Bahagia

Posted by Helmi Suhaimi On Tuesday, November 25, 2008

Erti Cinta~RumahTangga Bahagia

Saban harian kita di war-warkan di dalam media masaa tidak kiralah surat akhbar, televisyen dan juga internet mengenai laporan masalah penceraian, pergaduhan dan yang terbaru ancaman dan ugutan bunuh diri yang berlaku di Terengganu pada 22November 2008. Sebenarnya masalah ini telah pun berlaku sekian lama lagi. Tidak kiralah di zaman mana lagi. Sedih bila diperhatikan kes-kes yang dilaporkan. Yang perlu di cari sekarang adalah bukan sekadar jawapan semata-mata tetapi kemestian mencari penyelasaian ataupun 'solution'.

Diri mempersoalkan mengapa semua ini terjadi dan bagaimanakah untuk menyelasikannya. Isu ini mesti diberi pendedahan yang jelas kerana institusi rumahtangga dan pernikahan adalah sesuatu yang murni, suci dan berlandaskan syariah ALLAH. Penting bagi semua pendakwah dan pemikir menyampaikan ilmu berkaitan rumahtangga bahagia yang patut dikecapi oleh semua yang telah mendirikannya dan juga yang bakal mendirikannya.

Alhamdulillah, di Malaysia kursus perkahwinan dianjurkan untuk bakal-bakal suami isteri. tentunya ilmu itu patut terserap ke dalam setiap bakal-bakal suami isteri. Tetapi adakah anjuran ini mencukupi? Apa-apa jua ia terletak kepada individu tersendiri bagi sematkan ilmu yang diterima. InsyaAllah ia pasti menjadi landasan bagi melayari bahtera rumahtangga yang mempunyai pasang surut dan dugaan juga suka dan duka. Diingatkan itulah lumrah berumah tangga.

Telah dinyatakan bahawa 'Rumahtangga yang didirikan melengkap separuh hidup setiap insan", bahkan Rasulullah pernah bersabda bahawa barangsiapa yang tidak mahu bernikah adalah bukan terdiri daripada umat Rasulullah.


"Seseorang yang menikah telah menenangkan separuh agamanya. Maka hendaklah ia bertakwa kepada Allah dengan menjaga separuh yang lain."


Imam al-Ghazali berpendapat, "denganpernikahan, seseorang itu akan dapat menjaga dirinya dari kerosakan agama atau akhlaknya. Dapatlah disimpulkan bahawa yang paling merosakkan akhlak seseorang itu ialah perut dan kemaluannya. Oleh sebab itu, dengan bernikah akan terpeliharalah salah satu penyebab utama kerosakan agamanya. "

Kisah Rasulullah dengan sahabat Baginda menjadi tauladan hidup kita. Telah termaktub bahawa ada tiga sahabat Rasulullah tidak mahu tidur untuk beribadah di malam hari, tidak mahu makan untuk terusan berpuasa dan tidak mahu bernikah untuk terus beribadah. Rasulullah sendiri bersabda Baginda sendiri tidur, berbuka puasa dan bernikah. Itulah landasan yang dipertunjuki oleh Rasulullah sendiri.

"Pernikahan adalah salah satu sunnahku. Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, maka sesungguhnya ia tidak meyukai aku."

Hadis

Islam melihat pernikahan sebagai satu daripada fitrah manusia. Setiap manusia perlukan teman hidup yang dapat mententeramkan jiwa dan berkongsi suka dan duka. Itulah sebabnya Allah menjadikan manusia ini berpasangan-pasangan (ar-Rum: 21). Melalui pernikahan juga, Allah mengurniakan manusia dengan keturunan yang melaluinya umat manusia berterusan dengan keturunan (an-Nahl: 72). Selain ayat-ayat ini, Allah juga berfirman di dalam al-Quran tentang kehidupan para Rasul yang juga berumahtangga (ar-Ra'd: 38). Demikianlah fitrah manusia, sama ada manusia biasa mahupun para Rasul, mereka tetap ingin hidup berteman dalam sebuah pernikahan.(IKIM)

Jelaslah bahawa Islam amat menganjurkan pernikahan. Pernikahan membantu kita mendapat ketenangan dalam diri. Tetapi harus diingat dan difahami semula bahawa keikhlasan dan niat kita mestilah menepati dengan shariah ALLAH. Di sini saya ingin sertakan himpunan 5 perkara yang mesti dan perlu kita betul-betul amati danfaham mengenainya.

SATU: Pernikahan kita haruslah kerana Allah.

Iaitu bertujuan utk:
-membina sebuah rumah tangga yg Islami-melahirkan keturunan yg soleh-membina keluarga yg sanggup memikul amanah dan dapat melaksanakan kewujudan hidayah Allah sehingga hidayah tersebut akan terus berlanjutan.


DUA: Pernikahan ditujukan untuk menjaga pandangan & kehormatan kita sehingga kita betul-betul bertakwa kepada Allah.

Rasulullah SAW telah bersabda:
“Allah berhak menolong tiga golongan: orang yg berjihad di jalan Allah,hamba mukatab yg ingin membayar harga tebusannya, dan orang yg menikah dgn tujuan utk memelihara kehormatan dirinya.” (HR Tirmidhi, Ibn Hibban, dan Al-Hakim).


Sabda Rasulullah SAW yg lain:

“Barang siapa yg menikah bererti dia telah menyempurnakan sebahagian agamanya, maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah yg merupakan sebahagian lainnya lagi.” (HR al-Baihaqi)

TIGA: Kita haruslah bijak dalam memilih pasangan hidup yg akan menjadi teman hidup kita yg diharapkan dapat seiring dan sejalan. Ini memerlukan usaha yg sungguh-sungguh.

Rasulullah SAW telah bersabda:
“Pilihlah (yg terbaik) utk keturunanmu karena (kegagalan dari) satu generasi akan menuju kepada krisis atau masalah.” (HR Ibnu Majah dan Abu Mansur)


EMPAT: Kita hendaklah memilih pasangan hidup yg memiliki akhlak yg baik & berpegang teguh kepada agama, jadi kekayaan dan wajah bukanlah ukuran utama.

Sabda Rasulullah SAW:
“Janganlah kamu menikahi wanita kerana kecantikannya; boleh jadi kecantikannya itu akan membuat mereka hina. Janganlah kamu menikahi wanita kerana hartanya; boleh jadi hartanya itu akan membuat mereka zalim. Tapi nikahilah mereka kerana agamanya. Wanita hamba sahaya yg tuli namun beragama adalah lebih baik.” (HR Ibnu Majah)


LIMA:

Seperti yg disabdakan oleh Rasulullah s.a.w:
“Siapa yg menikahi wanita kerana ketinggian kedudukannya, pernikahan itu tidak akan membawa sesuatu kepadanya kecuali kehinaan. Barangsiapa menikahi wanita kerana hartanya maka itu tidak akan menambah sesuatu kepdanya kecuali kemiskinan. Barangsiapa yg menikahi wanita kerana keturunannya, perkawinan itu tdk akan menambah sesuatu kepadanya kecuali hina dina. Dan barang siapa yg menikahi wanita dg tujuan agar dapat menahan pandangannya, memelihara kehormatannya atau menghubungkan silaturahim, Allah akan memberikan berkah kepadanya bersama wanita itu dan memberikan berkah kepada wanita itu bersamanya.” (HR Abu Nuaim)

Dalam hal ini setiap pihak perlulah memainkan peranan dalam merealisikan satu pernikahan mengikut lunas-lunas syariat ISLAM. Bukan sahaja individu perlu mainkan peranan, tetapi ibu bapa juga mestilah membantu anak-anak menjalankan pernikahan yang bahagia. Tanggungjawab ini mestilah dijalankan dengan sebaik-baiknya.

"Kebijaksanaan hadir daripada pemikiran yang sentiasa tenang dan bahagia mencari panduan"

Helmi Suhaimi



0 Response to "Erti Cinta~RumahTangga Bahagia"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR