INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Pengajaran Dari Kegagalan

Posted by Helmi Suhaimi On Friday, November 28, 2008

Pengajaran Dari Kegagalan

KEGAGALAN. Satu perkataan yang pasti tidak mahu ditempuhi oleh semua insan. Teramat perit dan pedih berlakunya kegagalan. Ramai yang beranggapan gagal bererti hancur dan musnah segala-galanya. Ada juga merasakan gagal bererti tewas dalam mengharungi kehidupan. Saya sendiri mengakui bahawasanya gagal itu memedihkan dan amat susah diterima.

Tetapi BERANI GAGAL ataupun DARE TO FAIL adalah sesuatu ayat yang memberi kekuatan dalam jiwa sanubari. Inilah sepatutnya dimiliki oleh kita semua. Ialah yang memberikan kekuatan kepada kita untuk semakin maju ke hadapan. Yang bermaksud di sini adalah 'mengambil pelajaran dan pengajaran' daripada kisah kegagalan dan itulah yangs ebaik-baiknya. Kita tidak perlu berputus asa dan bersedih dengan kegagalan. Walkaupun begitu sudah menjadi lumrah dan fitrah manusia bersedih jika gagal. Apa-apa jua muhasabah lah yang menjadi elemen terpenting untuk menghadapinya.

Terdahulu saya telah menerangkan tentang jang bersedih..ujian dari ALLAH. Ia sememangnya benar dan gagal itu sendiri adalah ujian dan dugaan daripada ALLAH. ALLAH ingin menguji sejauh mana kekuatan yang dipunyai kita untuk menghadapinya. Dan itu jualah yang menunjuki kasih sayang ALLAH kepada diri kita.

Persoalan: Pernahkah kita GAGAL dalam kehidupan kita. Jawapan: Sudah pasti. Cuba kita renung-renungkan sepanjang perjalanan dalam kehidupan hari-hari kita. Pasti ada liku-liku dalam kegagalan. Minat saya menceritakan kembali kisah-kisah kegagalan. Tahukah kita berapa kali adik beradik Wright telah gagal dalam percubaan mencipta 'sesuatu' yang boleh membawa manusia terbang. Yang pasti tidak terkira banyaknya. Jika mereka bosan dan 'fed-up' fikirkanlah adakah kita akan mempunyai air-bus di zaman ini? Pasti tidak. Malah ramai lagi 'inovators' gagal dalam eksperimen mereka. Apa yang saya mahu tekankan di sini adalah jangan mengaku kalah!

Dari 20% kejayaan sudah pasti telah menempuh 80% kegagalan. "Don't ever give up, success will come" Inilah pesanan yang selalu bermain dalam fikiran saya. Islam sendiri menyarankan kita sentiasa berfikiran positif. Bahkan musuh yang di hadapan kita pun sentiasalah kita berpikiran positif. Senyumlah. Tidak perlu membenci sesiapa jua sebagaimana sifat Rasululullah yang memaafkan sesiapa saja. Inilah ketenangan yang sebenar-benarnya.

Apabila gagal janganlah kita merungut. Katakanlah "Alhamdulillah, aku cuba lagi. InsyaAllah berjaya". Ditekankan di sini konsep "kesyukuran". Disarankan kepada kita bersyukurlah sentiasa dan sentiasa lafazkanlah Alhamdulillah. Kita sendiri menyaksikan pelbagai rintangan dan halangan ditempuhi Rasulullah dalam perjuangan menyebarkan Islam. Alhamdulillah, baginda sentiasa sabar dan tersenyum dalam kehidupan baginda. Tidak pernah merungut dan mengaku kalah. Bermaksud, jika apa yang kita lakukan itu jika bermanfaat kepada Islam, diri dan yang lain teruskanlah berusaha. Gunakanlah formula D.U.I.T yang saya tekankan sebelum ini. InsyaAllah kejayaan akan mengiringi.

InsyaAllah kemanisan dari kisah kegagalan akan membuatkan kita terasa puas dan tersenyum apabila kejayaan menjelma. Jika mengikut pemerhatian, ramai yang telah menyerah kalah dan membuat kerja separuh jalan apabila telah gagal. Alhamdulillah bagi yang sentiasa tabah dan terusan berusaha tanpa mengenal jemu. Sebenarnya, kecewa dari kegagalan akan merosakkan kita. Belajarlah dari kegagalan. Apa yang penting adalah kita tidak mengulangi kisah kegagalan kita. Jangan ulangi aspek dan elemen yang menjadikan kita gagal.

"CHANGE". Inilah perkataan yang amat bermakna. Yang bermaksud berubah. Berubahlah kita dari aspek cara dan tindakan kita sebelumnya. Just improve it. Perbetulkan kesilapan yang telah kita lakukan dan teruskan berusaha. Jika perkara yang kita lakukan itu bermanfaat maka janganlah kita menyerah kalah. Yang penting kita dapat belajar sesuatu daripada kegagalan yang lepas.

Pelbagai contoh dapat kita saksikan di mana-mana sahaja kisah kehidupan. Bill Gates pernah ditanya dalam satu temuduga ‘What type of people you would like to employ?. Bill Gates memberikan jawapan ‘I would employ a person, who have failed before, the reason I want to employ is because I don’t want him to fail in my company, so he must fail in other people’s first!' Boleh dikatakan sekiranya seseorang itu diberi peluang ke dua, kesungguhan dan tenaga akan bertambah.

Amat penting untuk kita merenung kembali dan bermuhasabah dalam menyelesaikan kegagalan yang berlaku. InsyaAllah kejayaan akan menjemput kita. Jangan menyerah kalah dan perbaiki tugas yang kita lakukan. Fobia dan lesu mesti dielakkan sepenuhnya. Rehatkanlah minda dan berfikir sejenak 30 minit merenung kembali mengapakah kita gagal dan apakah perubahan serta penyelasaian yang perlu kita lakukan selanjutnya.

Buktikan kemampuan kita. Terutamnay dalam mencapai impian dan cita-cita yang seringkali di idam-idamkan oleh diri kita. Hidup kita penuh dengan teka teki dan persoalan. Hanya kita sendiri yang mampu menjawabnya.

Jika bersedia untuk BERJAYA, bersedialah juga untuk GAGAL.

No matter the troubles or adversity, if you just keep looking onward, a path will open up before you!

In 99% FAIL there will be 1% SUCCESS. Even 99.99% FAIL stil 0.01% SUCCESS


Just Believe!! The SUCCESS will appear to YOU


0 Response to "Pengajaran Dari Kegagalan"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR