INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Fantastic! MISI 8A

Posted by Helmi Suhaimi On Thursday, May 20, 2010
"MISI 8A? Wah, tajuknya pun sudah hebat. Mesti ceritanya pun hebat. Satu karya yang hebat daripada dua orang adik beradik pula tu. Absolutely Fantastic!"

Inilah antara kata-kata awal yang saya sendiri ucapkan tentang buku komik MISI 8A ini. Karya setebal 120 muka surat adalah hasil cetusan idea gabungan pelukisnya Afiq (adik) dan penulisnya adalah Nazry (abang). Dari sepuluh bintang, 10.5 saya berikan. Mengapa terlebih-lebih pula ya? Ini kerana saya menganggap tidak banyak karya sebegini dihasilkan oleh pengkarya tempatan.

Komik MISI 8A ini bukan sekadar lukisan semata-mata. Ia dipenuhi dengan pelbagai informasi dan trivia yang menarik. Memang hebat. Masa hadapan mereka sangat cerah dan pastinya bersinar-sinar. Tahniah saya ucapkan kepada mereka dan jutaan terima kasih kerana memberikan yang terbaik kepada seluruh pembaca Malaysia.

Saya sendiri yakin, komik akan diterjemahkan kepada pelajaran dan pembelajaran. Komik bukan sekadar bahan hiburan dan bacaan santai. Malah komik boleh dijadikan bahan rujukan di dalam kelas. Pernahkah anda tahu yang mana komik karya Larry Gonick mendapat pengiktirafan Universiti Oxford dan menjadi bahan rujukan di sana. Ini kerana elemen karyanya adalah mengenai pelajaran seperti statistik, kimia, sejarah dan banyak lagi. Nanti saya akan ulaskan mengenainya.

Kembali kita kepada kisah MISI 8A. Ia diterbitkan oleh Komik M iaitau salah satu syarikat di bawah naungan PTS Publication & Distribution pada tahun 2010 ini. Untuk pengetahuan anda, bakat Afiq dan juga Nazry bermula dengan komik pertama mereka iaitu Aviasi Fantasi juga terbitan Komik M, PTS.

Karya yang bersahaja, lucu serta kelakar ini membuatkan saya tidak kering gusi ketawa dan sentiasa tersenyum sendirian semasa membaca MISI 8A. Lukisan dan jalan cerita yang hebat menjadikan komik ini wajib untuk dimiliki semua orang. Ia memberikan inspirasi kepada sesiapa sahaja untuk menjadi lebih baik serta lebih hebat daripada biasa.

Antara komen sahabat-sahabat saya, "Komik ni lain daripada lain. Tak banyak komik di pasaran berkaitan dengan pelajaran.", "Afiq dan Nazry cerah masa depan. Harap mereka terus berkarya dengan komik yang lebih hebat."

............................

Mari kita telusuri sinopsis MISI 8A. Watak utama dalam MISI 8A adalah Aizad dan sahabatnya Zahid.

Kisah bermula dengan Aizad yang mana merupakan seorang pelajar yang lemah dalam pelajaran. Aizad malas belajar dan malas datang ke kelas. Dia datang daripada keluarga yang kaya raya. Semua teknologi dari iPhone, iPod, permainan video, intenet dan bermacam-macam lagi. Setiap hari dipenuhi dengan bermain sahaja.

Sehinggalah pada satu ketika emak Aizad melakukan tindakan drastik membungkus semua barang-barang Aizad. Bahkan Astro juga sudah dipotong. Tujuan utamanya adalah untuk melihat dan mahukan Aizad tumpukan dalam pelajaran kerana PMR semakin hampir. Emaknya hanya akan pertimbangkan untuk memulangkan satu daripada mana-mana barang Aizad dengan syarat dia mesti dapat satu A dan tiada gagal dalam ujian seterusnya.

Sehinggalah pertemuannya dengan Zahid iaitu pelajar paling cemerlang dalam sekolahnya semasa Aizad bertanya keputusannya dalam ujian. Ianya bagaikan pertemuan yang ditakdirkan.

Aizad meminta untuk Zahid membantunya dalam belajar untuk menjadi bijak dan pandai sepertinya. Namun ditolak oleh Zahid. Satu sifat yang menarik ditunjukkan Aizad adalah tidak mudah mengaku kalah. Pelbagai cara dilakukan untuk mencungkil rahsia kejayaan Zahid. Sehinggalah ketika Zahid hampir dipukul tiga orang budak nakal, Aizad memberikan bantuan kepadanya dengan syarat Zahid membantunya dalam pelajaran.

Satu keistimewaan dan bakat pada Aizad adalah dia amat hebat dalam taekwando. Ini kerana ia merupakan satu-satunya kelas yang dia tidak pernah ponteng. Kerana terhutang budi kepada Aizad, Zahid sudi membantunya. Cuti penggal yang bakal tiba digunakan untuk belajar di rumah Zahid.

Tiba masanya cuti penggal, Aizad pergi ke rumah Zahid dan berfikir mengapa pelajar terbaik kebangsaan mempunyai bilik yang sederhana. dengan itu bermulalah saat Aizad belajar di rumah Zahid. bermacam-macam ragam ditunjukkan. Sebagai seorang sahabat Aizad, Zahid tetap membantunya.

(Mahu sambungan ceritanya? Dapatkan MISI 8A di pasaran)



Berusahalah!

......................................

Bagaimana? Teruja? Jadi, untuk ketahui cerita sebenar semua wajib utuk mendapatkannya. Jelas ia merupakan satu komik yang memberikan inspirasi serta motivasi kepada setiap individu terutamanya pelajar-pelajar sekolah.

Bagi yang belum mendapatkannya, sila dapatkan di pasaran. Ia mudah didapati di pelbagai kedai buku seperti MPH, Popular dan lain-lain lagi. Juga boleh dapatkan di laman web PTS sendiri. Hanya RM 6.90 sahaja. Murah bukan?

DAPATKAN SEKARANG! Berusahalah!

*Afiq adalah pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Mutiara Rini, Skudai Johor.
*Nazry masih menuntut di Universiti Teknologi Malaysia dalam Sarjana Kejuruteraan Elektronik-Telekomunikasi.
*Blog: http://feeqry.blogspot.com/
*Facebook: Cari 'Nazry salam Feeqry'
*Ke-dua-duanya adalah pelajar cemerlang.
*Karya akan datang; Aviasi Fantasi #2, Misi Olimpiyad, Misi 10A1
*Program MISI 8A, 10A akan bersama-sama anda semua di seluruh sekolah Malaysia mulai tahun 2011. Inisiatif Talent Development Consulting untuk meraikan bakat-bakat muda seperti Afiq dan Nazry.
*Kami akan cuba jadikan kisah dan cerita komik kepada animasi, drama ataupun filem.

0 Response to "Fantastic! MISI 8A"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR