INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

INSPIRASI LEGO

Posted by Helmi Suhaimi On Thursday, October 04, 2012



LEGO merupakan satu nama yang tidak asing lagi dalam industri permainan. Mainan bricks yang menarik ini mungkin kita sendiri pernah bermain. Di Malaysia, telahpun dibuka taman tema yang dipanggil Legoland Malaysia.




Mengapa tercipta LEGO? Bagaimana ia tercipta? 

Di sebalik nama LEGO ialah seorang individu yang mempunyai nyala rasa yang sangat hebat. Pencetusnya serta inventornya adalah Ole Christiansen, seorang tukang kayu dan bapa kepada 4 orang anak lelaki.

Ole Christiansen merupakan inventor yang tidak sesekali menyerah kalah dan tetap melakukan yang terbaik walau dalam apa juga keadaan. Walaupun pelbagai dugaan dan cabaran yang dihadapinya seperti isteri meninggal dunia, kehabisan duit, bengkel terbakar, namun beliau tetap dengan usaha untuk memajukan diri. Bermula dengan karier sebagai tukang kayu (syarikat sendiri dan terpaksa memberhentikan pekerja kerana kekurangan dana), beliau berubah dan mendapat inspirasi daripada seekor itik dengan menghasilkan permainan diperbuat daripada kayu.

Ada masanya beliau perlu menjual sendiri hasilkerja atas sebab mendapatkan bekalan makanan. Atas sebab kesungguhan beliau LEGO berkembang walaupun bermula dengan merangkak bermula dengan menjual mainan kayu. Walaupun Ole inventor yang kreatif, terdapat juga kelemahan yang ada pada beliau seperti menaip dan menjual. Beliau bukanlah seorang jurujual yang baik. Satu perkara lagi Ole percaya kualiti perlu dijaga supaya tidak menipu pelanggan.

Inspirasi untuk mencipta blok LEGO yang pertama adalah pada tahun 1946 di Copenhagen semasa mencari mesin baru.

Anaknya Godfrey mencipta sistem untuk LEGO. Itupun setelah beliau menaiki kapal ke England dan berbual dengan seseorang yang mahukan sistem dalam industri permainan. Dengan itulah wujudnya sistem LEGO. Beliau percaya kanak-kanak akan lebih menggunakan imaginasi dan meningkatkan daya berfikir dan kreatif. Idea ini memberikan hasil yang sangat baik. Bahkan sebelum itu juga beliau memberi penambahbaikan kepada mainan LEGO itu sendiri iaitu bagaimana mahukan setiap bricks bercantum dengan kukuh serta boleh dicantumkan menjadi apa sahaja.

Selepas Ole meninggal, dunia LEGO disambung oleh anaknya. Anaknya juga menghadapi cabaran yang sama seperti ayahnya iaitu bengkel terbakar. Namun, mewarisi kecekalan ayahnya, beliau terus melangkah ke hadapan. Seperti ayahnya begitulah juga anaknya. Dalam kesibukan menguruskan LEGO beliau juga mempunyai rancangan yang besar untuk membina lapangan terbang di kawasan tempat tinggalnya, Billund.  Antara tujuan pembinaan lapangan terbang adalah untuk mudah menjual LEGO ke seluruh dunia.

Daripada sistem, wujud pula idea untuk meluaskan ruang khusus untuk LEGO. Inspirasi idea beliau mewujudkan LEGOLAND telah terhasil pada tahun 1986.

Legasi beliau diteruskan sehinggalah ke hari ini oleh cucu beliau. LEGO kini telahpun berusia 80 tahun. Pembangunan, kemajuan serta perubahan dari semasa ke semasa membuktikan usaha gigih serta idea asal sentiasa berkembang. Kini LEGO semakin maju dengan inisiatif untuk kanak-kanak eksplor, mengalami, dan meluahkan dunia mereka sendiri dan mencipta dunia tanpa sempadan.

Pengajaran: 
  1. Teruskan usaha, jangan berputus asa dan sentiasa percaya dengan apa yang dilakukan serta jangan sesekali menyerah kalah. 
  2. Lakukan yang terbaik dalam apa juga keadaan
  3. Kesungguhan dan kesabaran pasti memberi hasil yang memberansangkan.
  4. Inovasi bermula dengan inspirasi.
  5. Teruskan legasi
  6. Putting idea into action
  7. INVENT!

 

0 Response to "INSPIRASI LEGO"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR