INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Permata Srikandi Perjuangan

Posted by Helmi Suhaimi On Monday, February 02, 2009
Sejarah membuktikan srikandi turut berjuang dalam mempertahankan kedaulatan Islam. Nama-nama srikandi seperti Saidatina Khadijah r.a, Rabiatul Adawiyah, Sumayyah, Saidatina Aisyah r.a sanggup berkorban apa sahaja untuk Islam yang tercinta. Srikandi sebeginilah yang didambakan kehadirannya.

Wujudnya mereka sebagai memberi sokongan kepada pejuang-pejuang lelaki. Namun, bagi diri mereka kerana Islam adalah tujuan terutama. Sejarah Saidatina Khadijah menunjukkan harta kekayaan diserahkan untuk membangunkan Islam. Tiada kepentingan diri diperutamakan. Sokongan demi sokongan diberikan kepada suami tercinta yang juga utusan Allah, Rasulullah Nabi Muhammad S.A.W. Tiada berbelah bagi ketaatan diserlahkan melalui kasih sayang dan kecintaan.

Rabiatul Adawiyah srikandi yang sering mendambakan kasih sayang dan kecintaan hanya kerana Allah. Kehormatan dan maruah diri sering diperlihara. Dunia dinyatakan dalam diri sebagai sementara di mana syurga yang kekal abadi menjadi dambaan hati. Kesucian diri sering diutamakan. Segala perintah Allah ditunaikan dan laranganNya dijauhi. Tiada kesangsian dalam diri untuk berjuang di jalan Allah.

Sumayyah perlu dicontohi ketabahan dan kecekalan dalam memepertahankan keislaman diri serta keluarga. Tiada ketakutan ke atas apa yang berlaku walaupun pelbagai siksaan dikenakan. Hanya Allah sahajalah bagi dirinya berserah. Syurga tetap menjadi idaman. Tiada kekesalan untuk mempertahankan keislamannya walaupun disiksa teruk.

Peristiwa fitnah yang berlaku ke atas Saidatina Aisyah selepas pulang dari perang Musthalik menguji kesabarannya. Bukan sahaja Aisyah, bahkan turut menguji Rasulullah dan para sahabat ketika itu. Pelbagai cacian dan tohmahan berlaku. Namun kesabaran Aisyah dalam mempertahankan maruah Islam dikagumi. Tetap bersabar demi membela maruah diri dan Islam.

Perhatikanlah kisah-kisah srikandi yang sentiasa cekal dan tabah dalam mengharungi kehidupan yang penuh pancaroba. Dugaan demi dugaan perlu ditempuhi dan digagahi. Namun diri tetap kepada pendirian kerana rasa cinta yang teguh kepada Islam.

Adakah masih ada srikandi yang menyerupai akhlak-akhlak srikandi Islam terdahulu. Srikandi yang sanggup berkorban apa sahaja kerana Islam. Yang sentiasa tabah, cekal dalam mengharungi dugaan serta cabaran.

Percayalah bahawasanya sifat itu pasti ada dalam diri srikandi masa kini. Ianya dipamerkan dan dibuktikan sekiranya Islam tetap menjadi landasan utama dalam diri. Maruah sentiasa dipelihara, perintah Allah dituruti larangan dijauhi. Tindak tanduk berlandaskan Al-Quran As-Sunnah. Keimanan dalam diri diserlahkan melalui cara berkata-kata, berpakaian dan bergaul.

Bahagialah sekiranya wanita berusaha menjadi srikandi Islam. Dalam erti kata lain adalah wanita solehah. Inilah perjuangan utama yang perlu ada dalam diri. Setiap perbuatan diteliti dengan jelas.

Sesungguhnya inilah permata yang dicari yang menjadi srikandi dalam perjuangan. Berjuang kerana bahagia dunia dan akhirat.



0 Response to "Permata Srikandi Perjuangan"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR