INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

5 CARA UNTUK MEMBINA INOVASI

Posted by Helmi Suhaimi On Wednesday, August 01, 2012
Apabila inovasi dibincangkan dalam konteks perniagaan, kita selalu berfikir, ia hanyalah berkenaan perniagaan semata-mata. Kita pasti fikir inovasi yang melibatkan dengan produk, model perniagaan, strategi pemasaran dan sebagainya. Signifikannya, inovasi sendiri adalah amat meluas. Tulisan kali ini adalah lebih kepada mengenal pasti dan menggalakkan dan memaksimumkan inovasi kepada setiap individu.

Pendekatan inovasi yang betul boleh membuat sesuatu yang luar biasa, perubahan positif dalam hidup kita semua. Bayangkan apa yang akan terjadi jika kita telah membuat sesuatu perkara yang khusus kepada inovasi yang lain? 

Berikut adalah lima inovasi tertentu dan cara untuk membina inovasi dalam kehidupan peribadi dan profesional yang pasti akan membuatkan kita lebih percaya diri dan lebih berjaya dalam setiap apa sahaja yang kita lakukan.

1. Inovasi Dalam Kerjaya 

Cuba kita renung sejenak. Adakah kita melakukan apa yang kita ingin lakukan? Adakah kita belajar sesuatu yang baru setiap hari? Adakah kita berasa selesa dengan kerja-kerja yang diberikan kepada kita? Jika tidak, ia mungkin tiba masanya untuk mencuba sesuatu yang baru. 

Jika kita diberi peluang untuk memulakan kerjaya semula,berdasarkan apa yang kita tahu sekarang, adakah kita akan lakukan sesuatu yang berbeza? Apakah risiko yang kita akan ambil? Berapa kuatkah kita akan bekerja kepada sesuatu yang berbeza untuk mencipta kerjaya atau perniagaan; kehidupan yang kita impikan hari ini? 

Apa sebenarnya sasaran kita dalam tempoh lima tahun? 10 tahun? Walau apa pun visi, apakah yang kita perlu lakukan mulai sekarang, bulan ini, atau sekurang-kurangnya sebelum akhir tahun ini untuk mencapai impian itu? 

Bermain-main dengan kerjaya kita bermakna bermain dengan kehidupan, yang mana ia mungkin memberi kesan yang menakutkan. Kita telah menghabiskan masa sekurang-kurangnya 40 jam seminggu di tempat kerja, dan ia perlu berubah mulai hari ini.

Tiba masanya kita melakukan sesuatu perubahan yang besar dalam kerjaya kita. Masanya telah tiba untuk kita sendiri mencipta kerjaya yang mendekatkan kepada impian kita.

2. Inovasi Dalam Gaya Pengurusan 

Bagaimana cara kita membuat sesuatu tugasan dengan produktif, efektif dan effisien? Bagi mereka yang tidak bekerja secara langsung dengan kita, bagaimana kita membolehkan mereka dengan sebaik mungkin untuk mencapai matlamat mereka, dan membuat diri kita dan syarikat secara keseluruhannya prestasi yang lebih baik?

Adakah kita menggunakan strategi pengiktirafan untuk memuji dan mendorong pasukan? Bukan hanya bonus dan kad hadiah, tetapi dengan mengetahui secara mendalam nilai kerja mereka? 

Berfikir tentang bagaimana untuk kita belajar, inovasi dan motivasi sebagai seorang pekerja, dan pastikan kita melakukan inovasi gaya pengurusan yang signifikan kepada kerja kita. Lebih baik lagi, meminta pekerja kita berdiskusi bersama bagaimana cara mereka belajar, bagaimana mereka berinovasi, dan bagaimana mereka bermotivasi dan membentuk pasukan. 

3. Inovasi Dalam Kehidupan Peribadi 

Adakah kita mempunyai kehidupan peribadi yang memberi nialai kepada diri? Jika tidak, marilah kita mulakan di hari ini juga. Bagaimana cara kita untuk ceria serta memberi makna dalam bekerja dan semasa bertugas, tetapi juga di luar pejabat? Cuba kita letakkan pen dan kertas serta inventori sementara untuk menilai kehidupan peribadi.

Apakah perkara yang kita ingin lakukan dan capai  dalam tempoh lima tahun akan datang? Sebelum kita mati? Apa yang kita akan lakukan sekarang untuk membuat perkara-perkara yang memberi nilai? Jika kita tidak bertindak sekarang (atau sekurang-kurangnya bersedia untuk bertindak), kita tidak akan mengambil kesempatan daripada perkara-perkara yang kita benar-benar mahu lakukan. Entah bila kita akan mulakan jika berlengah lagi.

Lakukan perkara seperti Muhasabah diri, bertemu orang baru dan mencuba sesuatu yang baru. 

4. Inovasi Dalam Perhubungan

Fikirkan tentang orang-orang yang paling penting bagi kita - keluarga, pasangan, sahabat. Adakah kita meluangkan masa yang cukup dan sempurna bersama mereka sepertimana yang kita mahu? Adakah kita melakukan pelbagai perkara dan aktiviti bersama mereka? 

Manjakan diri seketika, dan rawat hubungan peribadi kita seperti menjalankan perniagaan. Apakah matlamat kita? Apakah kejayaan yang kita inginkan? Hubungan yang ideal pasti akan kelihatan seperti diri kita semakin melangkah ke hadapan. Apa strategi kita hari ini untuk sampai ke sana? 

5. Inovasi Masa Hadapan

Ini merupakan gabungan empat perkara di atas, tetapi mungkin yang paling penting. Kita boleh terus melakukan apa yang kita lakukan hari ini - berdasarkan kerjaya yang sama, sahabat yang sama, hobi yang yang sama - dan mungkin yang membuat kita sentiasa gembira. 

Jika kita mengambil satu minit untuk berfikir dan membuat pembaharuan, kita akan membayangkan sebuah kehidupan yang jauh berbeza daripada yang kita ada hari ini. Ia pasti akan memberi nilai penuh.

Jadi apa yang kita akan lakukan? Pastikan kita letak sesuatu pada tempat yang betul dan bertepatan dengan caranya.Signifikannya sesuatu perkara berjaya dilakukan adalah berdasarkan kepada melakukannya dengan rasa penuh minat yang mendalam. Dengan itu kita tidak akan pernah berasa penat dan putus asa jika gagal (seberapa banyak yang mungkin).


0 Response to "5 CARA UNTUK MEMBINA INOVASI"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR