INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Bagaikan Harimau Mengaum

Posted by Helmi Suhaimi On Tuesday, February 09, 2010
Sempena Tahun Baru Cina kali ini, saya tertarik kepada tahun ini yang terarah kepada ikon Harimau. Cermin peribadi sang harimau menggambarkan seekor haiwan yang digelar 'Raja Rimba'. Mengapa sang rimba ini digelar raja ya? Pada kali ini, saya mengajak anda semua untuk menjadi 'seperti' sang harimau. Perwatakan yang perlu dikagumi dan perlu kita contohi.

Kita ambil beberapa sifat sang harimau yang sangat hebat.

Ngauman Hebat!

'Auummm!'. Sang harimau mempunyai ngauman yang kuat. Ia menggemparkan dan mempamerkan keteguhan yang jitu. Ia menjadi petanda sang harimau sedang mengekspresikan dirinya kepada sesiapa yang mendengarkannya. Ia mengaum dengan lantang dan semangat yang jitu.

Buktikan kewujudan dan kualiti diri kita dengan mengatakan 'Aku akan mencapai matlamat dan impian aku!' Nyatakanlah dengan semangat yang membara. Keteduhan dan keberanian dipamerkan kepada semua. Perancangan dan arahtuju matlamat bagaimana cara untuk berjaya diatur dengan sebaik mungkin.

Tunjukkan Taringmu

Taring sang harimau menjadi petanda ketegasan ke atas diri sendiri. Kita juga perlu pamerkan ketegasan diri kita untuk lebih jelas dan semangat. jangan disimpan kebolehan yang ada. Keluarkan dan tunjukkan taring kita. Jika orang lain mampu berjaya, kita juga mampu berjaya.

Semua perkara kita lakukan dengan bersungguh-sungguh dan mempunyai minat yang mendalam. Jangan bersembunyi lagi. Pemerkan kualiti diri, kita mampu untuk berjaya. Kata-kata semangat perlu dipamerkan dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan secara berterusan. Jangan bersembunyi lagi. Pamerkan dan buktikan siapa kita.

Gaya Sang Juara

Kita adalah seorang juara. Dalam setiap aspek yang kita lakukan dan pemerkan menandakan keyakinan kita menjadi juara. Belang perlu dipamerkan dan menjadi manfaat serta memberikan kelebihan kepada diri kita. Apakah perlu dilakukan oleh seorang juara? Apa pendapat anda?

Seorang juara adalah seorang yang sentiasa berusaha ke arah kejayaan dalam setiap apa yang dilakukan. Kehebatan melalui usaha dan menyelidik diri sendiri dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Seorang juara pasti akan sentiasa berasa yakin dengan dirinya. Tidak pernah rasa ragu-ragu atas keputusan dan pilihan yang ia akan ambil. Arahtuju matlamatnya jelas dan realistik.

Serlahkan Kehebatan Bakat

Setiap orang mempunyai bakat semulajadi yang tersendiri. Siapa yang kata diri mereka tidak mempunyai bakat? Sila angkat tangan. Ini membuktikan anda masih tidak mengenali diri sendiri lagi. Bakat yang ada perlu digerakkan untuk memajukan diri. Kita bukan sahaja mempunyai satu bakat sahaja. Kita mempunyai pelbagai bakat yang mampu memaju diri kita untuk lebih berjaya.

Gunakan bakat untuk membuktikan siapa diri kita serta kualiti diri kita ini. Jangan biarkan bakat terpendam dan terendam menjadi pekasam dan 'basi'. Bakat bukan untuk disimpan di dalam peti tetapi perlu dikeluarkan untuk menjadi kualiti diri dalam mengharungi matlamat dan arahtuju hidup.

Jangan pernah Menyerah Kalah

Apa sahaja yang kita lakukan jika menemui kegagalan, jangan berputus asa dan menyerah kalah. Ia tidak membawa makna jika kegaglan yang berlaku sekali mahupun berulang kali kita sudah menyerah kalah. Itu bukan gaya seorang juara. Lihat sahaja sang harimau apabila gagal menerkam mangsa, ianya tidak beredar begitu sahaja. Sang harimau akan terus berusaha dan mengatur stategi secara berkesan sehinggalah mangsanya tunduk kepadanya.

Begitulah yang kita perlu jadi. Jangan sesekali menyerah kalah dan berputus asa. Kita perlu yakin setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya.

Lihat segalanya secara menyeluruh. Jangan sempitkan pemikiran kita. Lihatlah kepada sang harimau!

Kita HEBAT!

0 Response to "Bagaikan Harimau Mengaum"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR