INSPIRASI BAKAT

Posted by Helmi Suhaimi On Mac 2013


With that breadth of knowledge, we see things that matter most. Sparks that ignite opportunity. Ideas that drive practical innovation. Insights that can transform your world. Our mission is always to inspire people for their success. Our visions are only actionable if we share them with everyone. If we keep them to ourselves, no one will know what we believe.

PURPOSE: To Inspire, Innovate, Ignite Talent

MOTIVASI PAGI TV3

Posted by Helmi Suhaimi On 13 - 01 - 2010

Saksikan Helmi Suhaimi di siaran Motivasi Pagi TV3. Akan disiarkan pada bulan Februari 2010. Tiga tajuk utama akan dibincangkan bersama Tuan Ahmad Fedtri Yahya | 1.Empayar Kreativiti 2.Menjangkau Minda Inovasi 3.Keajaiban Bakat. Jangan lupa! Pelbagai input yang menarik akan diperbincangkan.

Seminar Pembangunan Bakat

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Tempahan dibuka untuk Seminar Pembangunan Bakat di sekolah anda. Dalam usaha membangunkan generasi masa hadapan yang cemerlang, penekanan kepada potensi individu pelajar memainkan peranan penting. Bakat dan kelebihan semula jadi pelajar, jika dikenal pasti dan bangunkan secara sedar sistematik , bakal menjadi sumber kejayaan jangka masa panjang pelajar. Apabila pelajar mengetahui bakat dan kelebihan diri sendiri, maka proses pendidikan akan lebih bermakna dan mereka tidak akan mempersiakan masa hadapan mereka dengan perkara yang tidak baik dan memudaratkan.

MOTIVASI SALAM FM

Posted by Helmi Suhaimi On 13-01-2010

Setiap hari Isnin dan Rabu jam 7.20pagi, dengarkan sisipan motivasi pagi daripada Helmi Suhaimi di Radio SALAM FM kelolaan JAKIM. Salah satu radio baru di Malaysia yang diyakini akan meningkat naik dari hari ke hari. Pelbagai input yang InsyaAllah berguna untuk menambahbaikkan diri kita semua. Frekuensi di kawasan Lembah Klang 91.10 FM atau 102.5 FM. Jangan lupa untuk dengarkannya. Bagi kawasan yang lain daripada Lembah Klang anda boleh hubungi saya. Terima Kasih.

Tips Cinta

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Cinta kadangkala membahagiakan, kadangkala pula merosakkan. Digalakkan kita untuk sentiasa berusaha mencapai cinta yang pasti membahagiakan. Cinta yang membahagiakan seseorang insan pastinya akan menuju ke arah matlamat terbaik. Cinta yang bagaimanakah pasti akan membahagiakan dunia akhirat? Tips-tips terbaik tersedia cuma ianya perlu diimpentasikan. Sesungguhnya cinta itu suci.

Books Passion

Posted by Helmi Suhaimi On 2009

Buku menjadi salah satu medium untuk kita mendapatkan informasi dan juga ilmu. Pelbagai jebis buku boleh didapati mengikut topik dan perkara apa yang kita mahukan. Bahkan dengan klik sahaja pun kita sudah boleh membeli dan mendapatkan buku. Tiada alasan untuk tidak membaca buku. Bagi yang berbakat dalam penulisan atau sesiapa yang ingin menceburi bidang penulisan, mulalah daripada sekarang. Hasilkan karya anda!

Mengingati Rasulullah

Posted by Helmi Suhaimi On Monday, March 09, 2009


Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat Allah dan kedatangan Hari Kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah.
Surah Al Ahzab: 21
12 Rabiul Awal tahun gajah merupakan kelahiran utusan Allah yang terakhir untuk seluruh umat manusia. Nama diberi Muhammad bin Abdullah. Dilahirkan oleh seorang ibu bernama Aminah. Tiada pernah melihat siapa ayahnya kerana ayahnya telah meninggal dunia sebelum baginda dilahirkan. Halimatussaadiah menjadi ibu susuannya. Ini adalah budaya kaum Arab untuk seseorang bayi yang dilahirkan untuk dicari ibu susuan.

Setelah umur baginda 6 tahun, ibunya pula meninggal dunia di satu kawasan bernama Abwa'. Semasa itu baginda dan ibunya dalam perjalanan pulang ke Mekah dari Madinah. Tiada terkira sedihnya baginda menjadi anak yatim. Kehilangan ayah dan ibu semasa kecil merupakan satu kehilangan yang besar.

Namun, baginda tetap di jaga oleh datuk baginda Abdul Mutallib. Beliau adalah seorang pembesar Quraisy yang mashyur dan disegani. Dijaga baginda dengan penuh rasa kasih sayang tanpa berbelah bahagi bagai menatang minyak yang penuh. Baru sekejap merasa kasih sayang dari seorang datuk, Abdul Mutallib pula meninggal dunia. Kehilangannya amat dirasai bukan sahaja kepada baginda, tetapi juga kepada seluruh penduduk mekah.

Selepas itu baginda dipelihara oleh bapa saudara baginda yang bernama Abu Talib. Beliau merupakan pengganti kepada datuknya iaitu sebagai pembesar kaum Quraisy. Bagai anak sendiri, baginda dicurahkan dengan penuh rasa kasih sayang.

Meningkat dewasa baginda di ajar ilmu perniagaan dan dagangan. Baginda juga diriwayatkan seorang pengembala kambing. Baginda sentiasa mengikut bapa saudaranya berdagang. Dari situlah baginda mempelajari segala ilmu dagangan. Dikatakan juga dalam perjalanan pergi ke tempat dagangan bersama bapa saudara baginda, seorang pendeta menyampaikan sesuatu. Dilihatnya Muhammad sebagai manusia terpilih dan teragung. Diperkatakannya agar Abu Talib menjaga baginda sebaik-baiknya.

Bertemu baginda dengan seorang wanita bernama Siti Khadijah. Khadijah merupakan seorang pedagang wanita yang berjaya. Beliau amat disegani ramai kerana sifatnya yang mulia dan seorang dermawan. Baginda membantu Khadijah dalam dagangannya. Oleh kerana tertarik dengan sifat baginda yang jujur Khadijah meminta saudaranya untuk meminang baginda. Baginda bersetuju untuk bernikah dengan Khadijah. Bermulalah satu hubungan suci yang sentiasa bersama-sama baginda mengharungi kehidupan mendatang.

Diriwayatkan Baginda tidak pernah bersama-sama dengan kaum arab yang di ketika itu melakukan aktiviti yang merosakkan. Sebagai contohnya membunuh anak perempuan, tidak menghormati hak wanita, minum arak dan berjudi, menyembah berhala dan lain-lain lagi. Baginda amat tidak menyukai perilaku-perilaku kaum baginda. Ada kisah menyatakan ketika baginda remaja ada satu pesta keramaian. Baginda merancang untuk menghadirinya namun ketika hampir ke pesta baginda ditidurkan sehingga pesta selesai. Ini menunjukkan baginda sentiasa dipelihara.

Salah satu peristiwa sejarah besar adalah ketika Mekah dilanda bah besar. Kaabah rosak teruk dan perlu diperbaiki. Ketika meletakkan Hajaratul Aswad atau batu hitam, ramai pemimpin-pemimpin bergaduh. Semuanya ingin menjadi orang yang meletakkan semua Hajaratul Aswad ke tempat asalnya. Setelah berbincang baginda di pilih untuk meletakkan Hajaratul Aswad.

Di masa ini baginda mengemukakan agar dihamparkan kain besar dan Hajaratul Aswad diletak di tengah-tengah hamparan kain. Dengan kebijaksanaan baginda semuanya berkemampuan mengangkat Hajaratul Aswad. Melalui peristiwa ini baginda digelar 'Al-Amin' yang membawa masud 'Yang dipercayai'. Ini menunjukkan ketokohan baginda menyerlah sejak baginda masih muda remaja.

Ketika keadaan kaumnya yang semakin teruk baginda mengambil keputusan untuk bersendirian di gua Hira'. Peristiwa inilah permulaan baginda diangkat menjadi Rasul utusan Allah. Dalam baginda bersendirian, baginda didatangi Malaikat Jibril untuk menyampaikan wahyu pertama kepada baginda iaitu suran Al-'Alaq.

Ketakutan baginda didatangi Jibril. Jibril bersuara "Akulah Jibril ditugaskan Allah untuk menyampaikan wahyu kepadamu. Dikau merupakan utusan Allah yang terakhir." Menggigil-gigil baginda apabila mendengarkan ucapan baginda. Seterusnya Jibril berkata, "Bacalah". "Aku tidak tahu membaca", Jawab baginda. Setelah beberapa kali Jibril menyeru "Bacalah", baginda tetap menjawab "Aku tidak tahu membaca". Sehinggalah apabila Jibril meneruskan pembacaan barulah baginda dapat menyambung ayat. Begitulah kurniaan Allah kepada baginda. Daripada tidak tahu membaca kepada fasih.

Berlari ketakutan baginda keluar dari gua Hira' setelah menerima wahyu daripada Allah. Khadijah tetap menjadi peneman baginda di setiap masa. Inilah ciri-ciri yang diperlukan pada seorang isteri. Begitu besarnya peranan yang diberikan untuk suami tercinta. Diselimutkan baginda seperti seorang yang berada dalam kesejukan. Di ketika itu juga diwahyukan kepada baginda wahyu kedua iaitu surah Mudatsir.

Bermulalah tugas baginda untuk menyebarkan ajaran Islam yang tercinta. Pelbagai ugutan serta ancaman diterima oleh baginda. Namun, sokongan daripada Khadijah dan sahabat baginda menguatkan lagi semangat untuk berjuang menyebarkan dakwah kepada semua. Bapa saudaranya mempertahankan baginda agar tidak di apa-apakan anak saudaranya. Tetapi ini tidak bermakna Abu Talib telah Islam.

Apakan daya, setiap yang bernyawa pasti akan meninggalkan kita. Itulah yang beralaku kepada Abu Talib. Setiba masa untuk beliau pergi buat selama-lamanya, baginda Rasulullah menziarahinya. Baginda tetap mengajak bapa saudaranya memeluk Islam. Namun begitu, beliau tetap tidak mengucap dua kalimah syahadah. Telah dinyatakan bahawa hanya hidayah Allah boleh menyebabkan seseorang itu menerima Islam. Begitulah maksud surah Al-Baqarah: 256 dalam erti tiada paksaan untuk seseorang menerima Islam. Begitu indahnya ajaran Islam.

Memohon baginda agar Allah memasukkan bapa saudaranya ke dalam syurga. Hakikatnya, Allah tidak membenarkannya. Apa yang dikurniakan Allah adalah meringankan siksaannya. Menangis kesedihan baginda atas pemergian bapa saudara yang dikasihi. Pemergiannya seorang bapa saudara yang menjaga baginda sedari kecil sehinggalah menjadi utusan Allah. Seorang yang juga mempertahankan baginda daripada kaum kafir yang ingin menghapuskan baginda.

Satu lagi peristiwa yang menyebabkan baginda bersedih berlaku. Isteri tercinta Saidatina Siti Khadijah pula meninggalkan baginda. Khadijah adalah wanita yang banyak membantu baginda memperluaskan ajaran Islam. Segala aspek diserahkan kepada baginda baik dari segi moral, motivasi, harta dan segalanya. Beliau jugalah penghibur baginda pada bila-bila masa. Perjuangan baginda pasti akan disertai Khadijah.

Inilah masa-masa yang ditunggu-tunggu musuh Islam untuk menjerat dan menghancurkan baginda. Pelbagai taktik dan perlaksanaan dirancang untuk menjatuhkan baginda Rasulullah. Namun, kesabaran dan kekuatan iman menjadi tera utama dalam usaha dakwah.

Pada 27 Rejab tahun ke 11 sesudah baginda diangkat menjadi Rasul, satu lagi peristiwa besar iaitu mukjizat kepada baginda berlaku. Ianya adalah Isra' Mi'raj. Berlakunya perjalanan dari Mekah ke BaitulMaqdis , terus ke langit ke tujuh dan Sidratul Muntaha hanya pada satu malam sahaja. Di situlah baginda menerima perintah tentang Solat Lima Waktu. Sejarah memperkatakan bahawa solat sebenarnya lebih daripada lima waktu. Namun, atas prihatin kepada umatnya, dimohon kepada Allah untuk mengurangkannya sehinggalah hanya kepada lima waktu sahaja.

Peristiwa ini bukan sahaja untuk membuktikan keagungan Allah, namun ianya menguji keimanan umat Islam untuk mepercayai kekuasaan Allah. Bagi pihak kaum kafir Quraisy ianya menjadi salah satu senjata untuk menjatuhkan keimanan umat Islam. Hanya mereka yang benar-benar beriman mempercayainya. Inilah ujian bagi umat Islam dalam keimanan.

Hari demi hari, tiada terperinya penyeksaan dikenakan ke atas umat-umat Islam. Hijrah perlu dilakukan. Inilah titik permulaan tahun hijrah iaitu penghijrahan baginda serta umat Islam dari Mekah ke Madinah. Salah satu peristiwa penting diperingati dari masa ke semasa. Mujahirin Mekah diterima baik oleh Ansar Madinah.

Di sini baginda Rasulullah dilantik menjadi ketua pemimpin. Bermulahlah era pemerintahan Islam yang terbaik. Pejuang-pejuang Islam ramai dilahirkan dan Islam semakin berkembang. Masjid-masjid di bina dan semua kaum tidak kira umat Islam atau bukan Islam menerima hak yang sama rata. Tiada perbezaan dikenakan ke atas mereka. Para pendakwah semakin ramai merantau dan berhijrah ke seluruh pelusuk dunia menyebarkan ajaran Islam tercinta.

Pelbagai peperangan juga berlaku di antara Mekah dan Madinah. Mereka kaum mekah masih tidak berasa puas dengan menghalau baginda dari bumi mekah. Namun begitu, Islam tetap menang dari segala aspek. Pertolongan dari Allah serta terutama kesungguhan umat Islam berjihad menjadi aspek utama kemenangan Islam.

Syarat-syarat peperangan perlu dipatuhi semua pejuang. Ianya seperti tidak membunuh kerana nafsu, tiada membunuh bukan pejuang, wanita dipertahankan, rumah ibadah tidak dihancurkan, yang bersembunyi tidak dibunuh, tanaman tidak dirosakkan dan lain-lain lagi. Pada satu ketika sahabat Rasulullah semasa peperangan diludah musuh semasa pertarungan. Namun, tiada dibunuhnya si musuh. Ditanya si musuh, "Mengapa kamu tidak membunuh aku ketika kamu mempunyai peluang". Dijawabnya dengan jawapan, "Aku tidak membunuh kamu kerana ketika itu nafsu marah menyelebungi aku. Aku akan mendapat dosa jika membunuh kamu kerana nafsuku".

Perjanjian damai juga ada yang berlaku di zaman itu. Sehinggalah pada satu ketika baginda berserta umat Islam kembali semula ke Mekah untuk menunaikan Haji Wada' pada 25 Zulkaedah 10H. Di saat inilah pertama kali haji ditunaikan. Di ketika ini pada 8 Zulhijjah 10H, Rasulullah menyampaikan khutbah di bukit Arafah. Ini merupakan amanat terakhir baginda kepada umat Islam. Sejarah yang amat besar pada bulan Zulhijjah. Di sinilah bermulanya perlaksanaan haji kepada umat Islam.

Selepas beberapa bulan pulang menunaikan Haji, baginda Rasulullah diserang demam beberapa hari. Pada ketika itu baginda meminta Saidina Abu Bakar untuk menjadi imam. Umat Islam tertanya-tanya apakah yang berlaku kepada baginda Rasulullah. Ada yang tidak bersetuju dengan keadaan ini.

Ramai yang menjangkakan bahawa baginda Rasulullah tidak akan mati kerana baginda adalah utusan Allah. Namun, baginda sendiri adalah manusia biasa. Kematian adalah pasti bagi semua insan.

Pada usia baginda 63 tahun, tepat 12 RabiulAwal 11H tibalah detik dan waktu kewafatan baginda. "Ummati, Ummati". Inilah ucapan yang dilafazkan baginda ketika di saat-saat kewafatannya. Tiada berbelah baginya baginda memperingati umat-umat Islam. Dikasihinya tanpa memilih kasih. Inilah seorang pemimpin yang sentiasa mengambil berat semua orang tanpa mengira bangsa.

Perjuangan suci baginda dalam menyebarkan agama Islam sentiasa diperingati setiap masa. Ucapan selawat ke atas Rasulullah perlu dilafazkan setiap masa sebagai tanda cinta dan kasih kepada baginda. Ingatilah dan ikutilah setiap tindak tanduknya.

0 Response to "Mengingati Rasulullah"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails



    JUMLAH PENGUNJUNG

    IKUT BLOG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG

    DAPATKAN SAYA REMAJA INOVATIF SEKARANG
    Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau boleh tempah melalui emel helmisuhaimi@gmail.com.

    MESSAGE

    ARTIKEL POPULAR

    Post Terbaru

    Komen Terkini