Maka, perhatikanlah bahawa "Values" dari perspektif yang berikut:
1. Nilai adalah berkaitan dengan keunikan Sebuah atau sesuatu organisasi nilai perlu menjadi faktor yang unik.
2. Pelbagai perbezaan unik itu harus diketahui, dihitung, dan juga diukur.
3. Nilai adalah sesuatu yang perlu dianggap penting, dan terarah terhadap hal-hal fizik mahupun bukan fizik.
4. Nilai adalah dasar yang harus diasah menjadi keyakinan, yang mana dengan keyakinan itu, berbagai implementasi dan pengembangan pengetahuan dan keahlian akan dilakukan dengan sebaik-baiknya.
5. Dengan yang demikian, nilai mempunyai kaitan dengan fenomena praktikal
6. Nilai adalah keyakinan dasar yang semestinya perlu diperhati agar tetap bersifat konsisten dan jekal
7. Nilai adalah milik bersama dan diyakini sebagai bahagian yang tidak akan terpisah dari sesuatu organisasi.
8. Nilai adalah sistematik, teratur, dan berpecah menjadi hal-hal kecil yang semuanya terarah kepada kepentingan yang lebih besar.
9. Nilai adalah peta jalan menuju tujuan, dan menjadi ukuran dari sebuah proses perjalanan yang dianggap "semestinya". Nilai adalah panduan atau guidance petunjuk.
10. Nilai adalah sesuatu yang boleh memenuhi persepsi manfaat yang akan diterima oleh para semua pemegang saham
11. Nilai perlu sentiasa dipertahankan, sehingga selalu diperjuangkan.
12. Nilai perlu sentiasa terarah kepada visi dan misi.
13. Pengetahuan akan pentingnya nilai, dibaca dari berbagai tanda baik dari aspek fizikal mahupun rohani. Maka, penanda itu harus dibuat dan diciptakan.
14. Nilai adalah warna keunikan, yang secara langsung dan tidak langsung dapat dilihat dan dirasakan, nilai adalah perbezaan aura.
Berikut adalah nilai-nilai yang sering dijadikan pedoman dan rujukan pelbagai organisasi dan institusi.
- Profesional
- Integriti
- Inovatif
- Teamwork
0 Response to "Definisi Nilai Dalam Organisasi"
Post a Comment