Baru-baru ini Tan Sri Dato' Muhyiddin Yassin menggemparkan arena pendidikan tanah air apabila mengumumkan pemansuhan UPSR dan PMR. Hal ini mengejutkan ramai pihak sehinggakan ramai yang semakin takut serta risau anak-anak atau para pelajar tidak lagi mahu belajar malah membaca buku.
Apakah rasionalnya apa yang telah diumumkan oleh beliau?
Bagaimana pendapat semua sahabat sekiranya Kementerian Pelajaran mengaplikasikan sesuatu yang lebih hebat daripada UPSR dan PMR yang mana mungkin ke arah menguji kepada teori dan menukarkannya kepada lebih sesuatu yang lebih praktikal?
Contohnya setiap pelajar sekolah rendah dan menengah perlu hasilkan sesuatu dari apa yang mereka belajar, hasil-hasil kajian, inovasi-inovasi dan sebagainya. Topik-topik yang membina ekonomi engin secara praktikaliti berdasarkan subjek dilaksanakan. Mereka tetap perlu menghafal tetapi aplikasi kepada pelaksanaan lebih diutamakan.
Apa pandangan anda jika ini dilakukan?
Ada juga memperkatakan mengenai rombakan sistem UPSR dan PMR. Untuk cadangan rombakan saya bersetuju seperti ada cadangan dahulu dalam UPSR hanya dinilai dalam peperiksaan 30% sahaja yang lain 70% dalam Kokurikulum. Manakala PMR 50%-50%.
Ada yang memperkatakan bagaimana dengan pelaksanaan 3M. Mereka mengatakan 3M sebagai perkara yang paling penting sebab membaca, mengira dan menulis adalah asas dalam pelajaran. Perlu ada untuk diterapkan kemahiran membaca dan mengira. Saya yakin semua pelajar boleh membaca dan mengira dengan cemerlang. Cara learning style perlu diterapkan sejak dari kecil.
Sebenarnya pada saya konsep 3M perlu diperkukuhkan pada umur 6 tahun. Perlu ada anjakan paradigma yang besar. Pendidikan awal bukan lagi bermula pada 6 tahun tetapi lebih awal daripada itu contohnya 4 tahun. Konsep 3M perlu digunakan seawal mungkin.
Saya kurang bersetuju jika 3M hanya diperkukuhkan pada masa sekolah rendah. Ia perlu lebih awal. Umur 7 tahun ke atas perlu dikembangkan dengan perkara lebih meluas.
Apa-apapun semuanya berdasarkan bakat setiap individu. Jika bakat individu tidak dikenalpasti lebih awal inilah yang menjadi penyebab potensi dibunuh. Dengan mengenali bakat, potensi masa hadapan akan lebih cerah.
Semua anak-anak boleh belajar membaca dan mengira dengan cepat sekiranya kena dengan cara belajar masing-masing. Sebab itu saya percaya dengan personalize learning bukan standardize learning.
Ada satu kajian di Applied Science Academy, dengan mempelajari inovasi para pelajar akan berkembang mindanya. Ini menyebabkan mereka lebih mudah mengingati dan memahami sesuatu perkara.
Kita bukan terus lakukan projek inovasi. Ia bermula dengan mendidik langkah demi langkah menggunakan ke dua-dua otak secara maksima (tetap mengikut mata pelajaran sedia ada). Bukan sekadar sebelah otak sahaja. Minta maaf saya katakan jika sistem belajar sekarang lebih kepada satu cara sahaja.
Pelajar yang dikatakan lemah diasingkan ke kelas paling bawah. Pelajar yang dikatakan cemerlang di kelas paling atas. Saya lebih gemar kelas-kelas jika diletakkan mengikut personaliti belajar masing-masing.Ada yang linguistik, logikal-matematik, interperseonal, intrapersonal, bodily-kinestetik, muzikal, visul-spatial dan naturalis. Cikgu sekolah perlu lebih arif setiap personaliti belajar supaya pelajar semuanya cemerlang.
Mungkin sudah tiba masanya kita menggunakan cara belajar abad ke-21 dan tukarkan konsep belajar abad ke-20.
Untuk UPSR dan PMR kita cuba lihat dan analisa apa yang akan jadi sama ada dimansuhkan atau ditukarkan dengan aplikasi teori + praktikal yang lebih berkesan. Jika salah kita perbetulkan dengan berikan pandangan bernas.
Sudah masanya kita membangunkan konsep bakat kepada selurh pelajar untuk mereka lebih tahu hala tuju serta potensi masa hadapan mereka.
-Sekadar pandangan dan sedikit kajian-
0 Response to "UPSR & PMR Dimansuhkan? Apa Pendapat Anda?"
Post a Comment