Sempena Program 'Finishing School' anjuran Fakulti Sains dan Rekreasi, UiTM Shah Alam, saya diundang untuk memberikan ceramah untuk slot 'Critical Thinking and Problem Solving' pada hari Khamis, 15 April 2010. Sasaran utama program ini adalah pelajar tahun akhir fakulti itu sendiri.
Slot ini adalah dalam Bahasa Inggeris. Namun begitu saya menggunakan acuan dua bahasa agar pembentangan saya lebih menarik dan lebih mudah diterima para peserta. Dalam masa 2 jam itu saya perlu gunakan masa yang sebaik-baiknya untuk member pembentangan yang terbaik serta berinteraksi dengan para peserta.
Sebelum saya memulakan slot saya berbicara dengan tenaga pengajar dan pentadbiran fakulti tentang program yang mereka anjurkan. Program 'Finishing School' ini sebenarnya dianjurkan oleh setiap fakulti di UiTM seluruh negara sejak 2 semester lepas. Ia adalah bertujuan untuk menyiapkan diri para pelajar untuk menghadapi dunia 'realiti' iaitu satu dunia yang berbeza daripada dunia universiti. Pada saya, program ini adalah amat baik dan perlu dilakukan di mana-mana universiti.
Untuk slot saya, saya lebih tekankan kepada pelbagai pertanyaan kepada para pelajar. Tujuan utamanya bukan lain adalah untuk mereka lebih peka dan lebih jelas serta berfikir sendiri terlebih dahulu sebelum saya menerangkan perkara sebenar. 'Berfikir adalah percuma dan tidak perlu dibayar.'
Berfikir secara kritikal adalah penting selain daripada berfikir kreatif. Ia melibatkan analisa, penilaian dan juga alasan (Analyzing, evaluating and reasoning). Cara pemikiran ini adalah menggunakan otak di sebelah kiri. Pelbagai faedah dan kebaikan yang boleh didapati jika kita menggunakan pemikiran yang kritikal. Ia membawa kita sejurusnya untuk menyelesaikan masalah dan terutamanya membuat keputusan.
Saya juga menerangkan apa standard yang perlu ada pada pada kita untuk menjadikan pemikiran gaya ini lebih terkehadapan dan memberi nilai tambah yang berterusan dan baik. Begitu juga ianya akan membentuk karakter dan personaliti yang berfaedah kepada seseorang itu.
Sejurus memperkenalkan dunia pemikiran kritikal kepada peserta, penyelesaian masalah adalah agenda yang amat penting pada pemikiran yang kritikal. Bagaimana anda menyelesaikan masalah? Ini soalan utama saya.
Penyelesaian masalah mempunyai proses-proses serta langkah-langkah yang tertentu. Ia menjadikan penyelesaiannya lebih tepat dan mungkin lebih berkesan. Namun saya harus ingatkan yang mana apa yang paling penting dalam masalah adalah penyelesaian. Jangan sesekali lari daripada masalah. Hadapinya!
Perkara yang paling penting adalah berkenaan dengan 'Six Thinking Hats' atau Enam Topi Pemikiran yang telah dipelopori oleh Edward De Bono. Penerangan ini lebih banyak kepada persoalan-persoalan yang perlu diberikan jawapan oleh mereka sendiri. Gaya pelaksanaan adalah bergantung kepada mereka yang mana satu 'topi' yang perlu diutamakan. Impak yang menarik dalamnya memberikan inisiatif untuk para peserta lebih mendalami alat menyelesaikan masalah seperti ini.
Keseluruhannya, ceramah dua jam ini pada saya perlu diteruskan untuk program sehari kerana ia mempunyai skop yang amat luas. Walaubagaimanapun harapan saya para pelajar mendapat sedikit ilmu dan informasi baru untuk menghadapi dunia sebenar.
Terima kasih diucapkan kepada pentadbiran dan penganjur program iaitu Fakulti Sukan dan Rekreasi, UiTM kerana memberikan kepercayaan kepada saya untuk membentangkan slot ini. Program 'Finishing School' sememangnyan saya yakin akan memberikan faedah penuh kepada semua peserta.
0 Response to "Ceramah di Fakulti Sukan & Rekreasi, UiTM Shah Alam"
Post a Comment